Einschlägige Ausschreibungen für Publikations- und Tagungsbeiträge im In- und Ausland.
Suchen
- Frist: Mit dem Symposium "Gender in MINT reflektiert lehren und forschen: Ansätze, Strategien, Vernetzung" lädt das Projekt Gendering MINT didaktisch-digital Lehrende und Forschende ein, um sich über Ansätze zur Inklusion von Gender- und intersektionalen Aspekten in die MINT-Disziplinen auszutauschen. Wir möchten Räume schaffen, um sich gegenseitig zu inspirieren, zu stärken und zu vernetzen. Wann: 20.02.2026 | 11.00 bis 18.00 Uhr in Präsenz Wo: Auditorium im Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum, Humboldt-Universität zu Berlin, Geschwister-Scholl-Straße 3, 10117 Berlin Ideen- und Austauschräume: Teil 1: AkteurInnen verschiedener Initiativen und Projekte stellen in kurzen Beiträgen Good Practices und Herausforderungen zur Inklusion von Gender & Diversity in MINT-Lehre und Forschung vor. Teil 2: Mit dem interaktiven Format "Gallery Walk" wollen wir Austausch, Ressourcenzugang und Vernetzung zwischen verschiedenen Initiativen stärken. Teil 3: In einer gemeinsamen interaktiven Diskussion wollen wir Ideen zusammentragen, Strategien weiterdenken und Ausblicke schaffen für weitere Initiativen und Kooperationen.
- Frist: We all think we know what love is—until we try to define it. The moment we reach for words, love shape-shifts: it’s personal and political, tender, tumultuous, and at times, painful—both fleeting and forever. Desire, just as elusive, threads through our bodies, our relationships, our societies, leaving traces that call to be explored. And intimacy? It lingers in relations with ourselves and the world, in radical acts of care and moments of violence, in the spaces between self and other. We invite you to creatively explore love, desire, and intimacy in all their entangled, messy, and diverse forms. Whether in the shape of stories, poems, text fragments, pictures, experimental pieces, or theoretical reflections—we want to hear your voices. How do these forces move through and shape your life, your research, your movements/activism, your relationships? How do they interweave with the political, the social, the everyday? Inspired by the affective turn in anthropology—where affects and emotions have taken center stage—as well as by current research on embodiment, gender, and sexuality, we seek contributions that stretch across personal and academic realms, revealing how the personal is entangled with broader structures of power and possibility. In times marked by the global rearticulation of fascism, patriarchy, and imperialism, we see this special section as a beacon of hope—a space to resist, connect, and imagine otherwise. This is an open invitation to let your words wander. To approach love, desire, and intimacy not just as subjects of study, but as lived experiences that resist easy categorization. Your contributions will become part of a multi-faceted section on the [Anthro]metronom Blog, bringing together different voices, perspectives, and creative modes of expression. [Anthro]metronom publishes essays, reflections, and creative works by students, scholars, and activists, all connected—broadly speaking—to the field of psychological anthropology. Our aim is to make these contributions accessible to a wider audience, fostering dialogue across disciplines and perspectives.
- Frist: Ausschreibung von Lehrveranstaltungen im Masterstudium Gender Studies der Universität Wien für das Wintersemester 2025 Die Studienprogrammleitung des Masterstudiums Gender Studies schreibt untenstehende Lehrveranstaltungen aus. Voraussetzungen für eine erfolgreiche Bewerbung sind: • Doktoratsabschluss oder weit fortgeschrittenes Doktoratsstudium • Forschungs- und Lehrerfahrung im Bereich Gender Studies Folgende Unterlagen sind als PDF-Dokument bis zum 12.06.2025 per E-Mail an das Referat Genderforschung, spl.genderstudies@univie.ac.at, einzureichen: • Kurzbeschreibung der Lehrveranstaltung (insgesamt max. 2,5 A4-Seiten): Lehrveranstaltungstitel (siehe unten) Inhalte der Lehrveranstaltung Lehrveranstaltungsziele Lehr/Lernmethoden und Prüfungsmodalitäten kurze Übersicht über die Verteilung des Arbeitsaufwands (siehe ECTS-Punkte) auf die verschiedenen Aspekte der Lehrveranstaltung • Literaturauswahl für die Lehrveranstaltung (max. 1 A4-Seite) • Tabellarischer Lebenslauf inklusive Publikationen und Lehrerfahrung • Kontaktdaten Die Lehrveranstaltungen sollen wöchentlich oder teilgeblockt 14-tägig abgehalten werden. Die Auswahl der Lehrveranstaltungen erfolgt durch die Studienprogrammleitung Gender Studies in Rücksprache mit dem Studienkonzilium des Masterstudiums Gender Studies bis voraussichtlich Ende Juni 2025. Alle Bewerber_innen werden per E-Mail verständigt. Bei Nachfragen wenden Sie sich bitte an das Referat Genderforschung, spl.genderstudies@univie.ac.at. Um Bewerbungen von Schwarzen, Indigenen und People of Color, Menschen mit Migrationshintergrund, behinderten* Menschen sowie inter*, trans*, nicht-binären und queeren Menschen wird ausdrücklich gebeten.
- Frist: 15. Juli 2025 Bremen, 21-22 November 2025 At the conference “Female Body Horror in Contemporary Literature”, to be held at the University of Bremen on 21-22 November 2025, we will discuss literary representations of women’s Body Horror from a comparative perspective in order to fill the theoretical gap that exists around this topic. The number of critical studies on Body Horror – which according to the book Contemporary Body Horror (2024) by Xavier Aldana Reyes can be “loosely defined as a subgenre of horror concerned with the maiming, destruction, transformation or grotesque exaggeration of the human body” (Aldana Reyes 2024) – published in recent years shows the growing cultural interest in the subject. But there is one aspect of this field of the horror genre that deserves special attention: For some time now, women have been taking over the Body Horror motif in Film and Literature and appropriating the narrative about their own bodies. At the conference “Female Body Horror in Contemporary Literature”, to be held at the University of Bremen on 21-22 November 2025, we will discuss literary representations of women’s Body Horror from a comparative perspective in order to fill the theoretical gap that exists around this topic. Some possible, but not exclusive, thematic axes that could be addressed at the conference include: Bodily transformations as well as the loss of identity in pregnancy as Body Horror. Surrogate motherhood: While in journalistic discourse the figure of the ‘surrogate mother’ is mostly erased, in different recently published literary genres there is a much more critical view of surrogate motherhood. Some motifs to analyse are the woman-incubator in dystopias (for example, Cadáver exquisito, by Agustina Bazterrica, 2017) or the brutal externalisation of human reproduction (for example, El cuerpo es quien recuerda, by Paula Puebla, 2022). Women as fantastic fear-instilling figures, such as vampires, apparitions, monsters (e.g. Malasangre, by Michelle Roche Rodríguez, 2020). Monstrosity, exploitation, fragmentation of female bodies in narco-literature. Contributions in English in all fields of literary studies are welcome. Abstracts (max. 500 words) should be submitted by 15 Juli 2025 to F.Sannders@uni-bremen.de Travelling and accommodation costs cannot be covered. Literature Aldana Reyes, Xavier, Contemporary Body Horror,Cambridge University Press 2024. Bazterrica, Agustina, Cadáver exquisito, Buenos Aires: Alfaguara 2017. Roche Rodríguez, Michelle, Malasangre, Barcelona: Anagrama 2020. Puebla, Paula, El cuerpo es quien recuerda, Buenos Aires: Tusquets 2022.
- Frist: 15. Juli 2025 Appel à contribution dans le cadre d’un colloque organisé le 13 octobre 2025 à l’Université de Strasbourg. Date limite d’envoi des propositions : 15 juillet 2025. Depuis le milieu des années quatre-vingt-dix, les écritures féminines à la première personne ont connu un essor remarquable, tant en France qu’aux États-Unis. En s’inscrivant dans des traditions littéraires et théoriques distinctes, ces textes témoignent d’une exploration renouvelée de l’intime, du corps, de la mémoire et des dynamiques de pouvoir. Cette journée d’études propose d’interroger les convergences et divergences entre les productions littéraires féminines contemporaines dans ces deux espaces culturels. Les propositions de communication (environ 300 mots), accompagnées d’une brève bio-bibliographie, sont à envoyer à mercedes_baillargeon@uml.edu avant le 15 juillet 2025. Les communications peuvent se faire en français ou en anglais. La publication d’un ouvrage collectif suivant la journée d’études est envisagée.
- Frist: 20. Juli 2025 The old image of the farm was a white, male-centered unit of production. Over the years the role of women, of migrant workers, of queers, were made visible. As contributions of “the margins” gain recognition, new social and ecological relationships are gaining prominence—reshaping how we think about agriculture, sustainability, and justice. With this Call for Papers we encourage scholars to (re)think agriculture from the margins. What alternative models exist beyond traditional family farming and extractivist agricultural systems? And how might marginalized perspectives—such as those of queer, racialized, and migrantized individuals—contribute to the development of sustainable and socially just agricultural practices? Furthermore, how do issues of racism, disability, and social justice intersect with access to farmland and natural resources? These critical questions lie at the heart of our Call for Papers, which seeks to explore intersectional approaches to sustainable agriculture. This call invites scholars and practitioners to engage with the socio-ecological dimensions of sustainability, centering marginalized perspectives that challenge dominant narratives and foster more inclusive, resilient agricultural practices. We welcome contributions that critically engage with, but are not limited to, the following themes: Gendered and Sexual Relations How do patriarchal structures, heterosexuality, and hegemonic gender roles shape rural life and agricultural labor? What alternative models and practices challenge these structures to promote more just gender and sexual relations? Queer Perspectives on Farm Life and Work What are the experiences of queer individuals in farming spaces? How do they contribute to just and sustainable agricultural practices? What challenges do they face, and what strategies of empowerment and co-existence have they developed? Migration and Racism in Agriculture How do migration and racialized/ethnicized structures influence agriculture? How can these dynamics be addressed to foster just working and living conditions? Disability and Agriculture How are disabled individuals involved in agriculture? How can disability-inclusive agricultural practices contribute to sustainable and adaptive farming models? Human and More-Than-Human Relationships How do marginalized perspectives conceptualize relationships between humans, animals, plants, and the soil? What role do these relationships play in shaping sustainable and just farming livelihoods? Practical Examples and Case Studies What existing projects and initiatives promote sustainability and justice in agriculture? What challenges and successes can be identified from these efforts? Future Visions for Sustainable Agriculture What political, social, and economic transformations are needed to enable sustainable and just agricultural livelihoods? How can intersectional approaches inform policy and grassroots activism in agriculture? Submission Formats We encourage diverse forms of contributions, including but not limited to: Empirical research papers utilizing quantitative, qualitative, or mixed-methods approaches to generate new insights on intersectionality, sustainability, and justice in agriculture. Theoretical reflections offering novel conceptual frameworks and critical analyses. Unconventional formats, such as interviews with practitioners, ethnographic portraits of initiatives, or artistic/creative engagements, provided they are grounded in relevant theoretical and methodological frameworks. Submission Guidelines We invite contributions from a range of disciplines, including but not limited to rural studies, sociology, agricultural sciences, gender studies, migration studies, disability studies, anthropology, and environmental studies. Deadlines Abstract submission (max. 300 words): July 20, 2025 Notification of acceptance: July 31, 2025 Full paper submission to editors: November 30, 2025 Full paper submission to journal: February 1, 2026 Online Event In December 2025, we plan to host an online workshop where all contributing authors will present their work and engage in collective discussion. A scheduling survey will be conducted in August among the selected contributors to determine a suitable date. Contact & Submission Please submit your abstracts to: Dr. Dina Bolokan (bolokan@protonmail.com), University of Bath (Postdoctoral Scholar, Politics and International Studies) Prisca Pfammatter (prisca.pfammatter@unibe.ch), University of Bern (PhD candidate in Geography) Publication Plan Following the selection process, we will seek to publish selected papers in a special issue of a relevant academic journal, such as the Journal of Rural Studies, The Journal of Peasant Studies or Agriculture and Human Values. We look forward to your contributions and to fostering new perspectives on intersectionality and sustainable agriculture together!
- Frist: 31. Juli 2025 Politische Handlungsspielräume und Selbstpositionierungen adliger Frauen in der Frühen Neuzeit An der Universität Vechta findet am 10. und 11. September 2026 ein Workshop unter dem Titel „Politische Handlungsspielräume und Selbstpositionierungen adliger Frauen in der Frühen Neuzeit“ statt. Veranstaltet wird er vom MWK Niedersachsen geförderten Projekt „Weibliche Vormundschaft, transregionale Verflechtungen und politische Handlungsspielräume im Adel Nordwestdeutschlands in der Frühen Neuzeit“. Auf dem Workshop wollen wir verschiedene Handlungsfelder adeliger Frauen betrachten und dabei systematisch die Frage nach der Selbstpositionierung der involvierten AkteurInnen untersuchen. Politische Handlungsspielräume und Selbstpositionierungen adliger Frauen in der Frühen Neuzeit Dass die dynastische Herrschaftspraxis von den diskursiven Normsetzungen der asymmetrischen frühneuzeitlichen Geschlechterordnung regelmäßig abwich, hat die geschlechtergeschichtliche Forschung vor allem mit Blick auf den frühneuzeitlichen Fürstenhof als Schauplatz dynastischer Herrschaft und institutionalisierter Ort politischer Partizipation gezeigt. Mittlerweile werden zunehmend auch die mittlere Ebene des politischen Handlungsfelds sowie kleinere Herrschaftsträger in den Blick genommen und politische Gestaltungsspielräume adliger AkteurInnen jenseits des regierenden Hochadels freigelegt, so dass neben Regentinnen und Fürstinnen allmählich auch andere Frauen als politische Akteurinnen in den Fokus treten. Mit Blick auf den spezifischen Anteil von Frauen an der adligen Herrschaftspraxis wurden verschiedene Handlungsfelder in der Forschung identifiziert. Außer dem Bereich der Familienpolitik und der Funktion der Gattin als Fürbitterin waren das insbesondere die Gestaltung von Netzwerken durch die Pflege von Korrespondenzen, die Ämterpatronage, die standesgemäße Repräsentation sowie Diplomatie und Religion. Schließlich wurden zuletzt auch ökonomische Praktiken adliger Frauen im Rahmen ihrer Aufgaben als Verwalterinnen und Bewirtschafterinnen eigener Güter oder, in ihrer Funktion als vormundschaftliche Regentinnen, des dynastischen Besitzes betrachtet. Auf dem Workshop wollen wir die genannten Handlungsfelder adeliger Frauen betrachten und dabei systematisch die Frage nach der Selbstpositionierung der involvierten AkteurInnen untersuchen. Dabei gehen wir von der Annahme aus, dass konkrete Handlungssituationen explizite oder implizite Positionierungen aller Beteiligten im Spannungsfeld sich überlagernder Handlungserwartungen erforderten. Zu fragen wäre damit nicht nur, welche sozialen Rollen adlige Frauen einnahmen und welche Normen dabei grundsätzlich zum Tragen kamen, sondern auch, wie sich diese Normen in konkreten Situationen überlagerten und ggf. sogar in Konkurrenz traten und was das für die involvierten AkteurInnen bedeutete. Wie wirkten sich insbesondere weibliche Statusveränderungen (idealtypisch: Tochter – Ehefrau – Mutter – Witwe) dabei aus? Wie werden Normenkonkurrenzen in den Quellen sichtbar, wann wurden sie explizit thematisiert und wo artikuliert sich so etwas wie der „Eigensinn“ historischer AkteurInnen? Und schließlich: Welche Rolle spielen Memoiren, Korrespondenzen oder andere Selbstzeugnisse als soziale Praktiken der Selbstpositionierung für adlige Frauen? Wie wirkt sich die schwierige Überlieferungssituation auf die hier diskutierten Forschungsfragen aus? Es geht also nicht nur um die Betrachtung situativer Nutzungen von Handlungsspielräumen, sondern auch um Fragen der Repräsentation und Selbstbeschreibung, soweit sie sich in den Quellen fassen lassen. Erwünscht sind systematische Beiträge oder Fallstudien, an denen sich die skizzierten Probleme diskutieren lassen. Beiträge, die sich mit der mittleren und niederen Ebene des Adels beschäftigen, sind ausdrücklich erwünscht. Die Vorträge auf dem Workshop sollen einen zeitlichen Umfang von 20 Minuten nicht überschreiten, um ausreichend Zeit für Diskussionen zu lassen. Eine Publikation der Beiträge ist geplant. Wir bemühen uns um eine Finanzierung der Reisekosten. Vortragstitel und Abstract von maximal einer Seite sowie einen Kurz-CV senden Sie bitte bis zum 31. Juli 2025 an laura.rehmann@uni-vechta.de. Eine Rückmeldung erfolgt bis spätestens 30.09.2025.
- Frist: 31. Juli 2025 Guest Editor(s) Marlyse Debergh (University of Bern, University of Fribourg) Yolinliztli Pérez-Hernández (University of Bern) Carolina Topini (University of Glasgow) In June 1994, on the eve of the International Conference on Population and Development (ICPD) in Cairo, a group of Black women gathered in Chicago and coined the term ‘reproductive justice’, understood as ‘the human right to maintain personal bodily autonomy, have children, not have children, and parent the children we have in safe and sustainable communities’ (SisterSong 2025). Rooted in communities of color’s experiences of reproductive oppression–including forced abortion and sterilizations, harmful contraceptives and child removal – this definition has been expanded over time by numerous activist organizations that have challenged the limitations of dominant reproductive health and rights agendas in the USA, moving beyond their narrow focus on access to abortion and contraception. Reproductive justice now encompasses broader issues such as environmental and disability justice, welfare reforms, housing, indigenous and immigrant rights, incarceration, sexual autonomy, among other topics (Ross et al. 2017). By offering a theoretical paradigm shift, a model for activist organizing, and a critical lens that brings new areas of inquiry into focus, reproductive justice serves as a vital tool for feminist researchers and activists committed to radical social change. This is especially true in the current historical moment, marked by a global backlash against reproductive and sexual rights, increasingly restrictive migration and border policies, the growing influence of neoliberal regimes and right-wing political forces, and the ongoing genocide in Gaza, including reproductive violence. We continue to live in a world of ‘stratified reproduction’ (Colen 1995), where some lives–and the ability to reproduce or raise children–are systematically valued over others. Yet, the question of whether—and how—the reproductive justice framework applies, resonates, and is operationalized beyond the U.S. context remains open (Morgan, 2015). Feminist research and movements outside the USA have not simply imported, adopted, or aligned themselves with the reproductive justice framework. Rather, they have challenged, reworked, and expanded it, amplifying its revolutionary and epistemic potential. Engaging with a feminist ‘politics of location’ (Grewal and Kaplan 1994), which calls for critically situating all perspectives–including our own–within global hierarchies of power, this call for papers invites authors to consider the following questions: What happens when the concept of reproductive justice travels across borders and is translated into specific cultural and political settings, shaped by distinct histories of colonialism, imperialism, racism, and reproductive governance? How does it engage with situated experiences and forms of agency, making visible locally embedded mechanisms of reproductive control and resistance? What new insights emerge if we de-centered the US context and instead take Latin American or South Asian perspectives as starting points? How do non-Western feminist traditions and struggles for reproductive autonomy complicate or enrich dominant understandings of reproductive rights and justice? In other words, why–and how–does ‘locality’ matter when thinking from and (re)searching for reproductive justice? We welcome proposals for articles that raise new, thought-provoking questions from a range of disciplines, including (but not limited to) sociology, anthropology, history, gender and feminist studies, development studies, medical humanities, human geography, public health, law, and feminist economics. While we seek to amplify perspectives outside the US canon, we also welcome contributions that critically engage with US-based contexts. In particular, we are interested in contributions that explore how transnational feminist conversations and encounters between the USA and the Global South have shaped reproductive justice thinking and practice. Possible topics include (but are not limited to): Population control policies and sterilization. Feminist campaigns for access to safe contraception. Abortion movements and political agency. Maternal health inequalities and mortality in marginalized communities. Obstetric violence. Reproductive struggles of women living with HIV/AIDS, sex workers, and people with disabilities. Environmental reproductive justice. Queer reproductive justice and non-normative family formations. Assisted reproductive technologies (ARTs) from a reproductive justice perspective. Reproductive justice movements and solidarities across borders. Feminist debates around the definitions of sexual and reproductive health, rights, and justice. Reproductive justice as a travelling theory. Non-Western concepts and understandings of reproductive autonomy. Bibliography Colen, Shellee. 1995. “‘Like a Mother to Them’: Stratified Reproduction and West Indian Childcare Workers and Employers in New York.” In Conceiving the New World Order: The Global Politics of Reproduction, edited by Faye D. Ginsburg and Rayna Rapp, 78–102. Berkeley: University of California Press. Grewal, Inderpal, and Caren Kaplan, eds. 1994. Scattered Hegemonies: Postmodernity and Transnational Feminist Practices. Minneapolis: University of Minnesota Press. Morgan, Lynn M. 2015. “Reproductive Rights or Reproductive Justice? Lessons from Argentina.” Health and Human Rights 17 (1): 136–147. Ross, Loretta J., Lynn Roberts, Erika Derkas, Whitney Peoples, and Pamela Bridgewater Toure, eds. 2017. Radical Reproductive Justice: Foundations, Theory, Practice, Critique. New York: The Feminist Press at CUNY. SisterSong Women of Color Reproductive Justice Collective. 2025. Reproductive Justice Definition. Accessed June 8, 2025. https://www.sistersong.net. Information for submissions Abstracts of 500 words (excluding listed sources) and a short biographical note of no more than 100 words should be sent to reprojustice2025@proton.me no later than 31 July 2025. Please ensure that your abstract includes a clear description of your methodology and lists at least 8 sources. We will send notifications of accepted abstracts by 1 September 2025. Full articles to be submitted to the journal’s online portal by 1 January 2026. The expected word length of the full manuscript (including references) is 8,000 words; other word lengths are to be negotiated with the editors. Images are welcome but must include relevant copyright permissions and permissions if any research participant is shown. All articles must be submitted in the journal’s house style, details of which are to be found on the Feminist Encounters website. All articles must be submitted using the downloadable author’s pro forma which is available on the website. This ensures that the correct formatting and house style is used. Chief Editor of Feminist Encounters: Emertitus Professor Sally R Munt, University of Sussex UK Managing Editor of Feminist Encounters: Dr Rose Richards, University of Stellenbosch, South Africa
- Frist: 31. Juli 2025 Colloque interdisciplinaire, du 20 au 21 mars 2025, au CNAM Paris Avec la «révolution numérique» (Cardon, 2019) amorcée dans les années 2000, la recherche en sociologie du travail s’efforce de rendre compte des effets induits par l’usage croissant des dispositifs numériques et des nouvelles technologies sur les structures de l’emploi, les organisations du travail, les conditions de travail, ainsi que sur son articulation avec la vie privée. Du côté de l’emploi, l’essor des plateformes numériques a fait émerger de nombreuses «zones grises de l’emploi» (Bernard & Abdelnour, 2018; Bureau et al., 2019; Azaïs et al., 2017) venant brouiller les frontières entre salariat et travail indépendant (Supiot 2000; Dupuy & Larré, 1998). Le développement des outils numériques de gestion et de communication est également venu transformer les modalités de contrôle et d’encadrement des travailleur·ses; et bouleverser – avec la progression du télétravail notamment (Schütz, 2021; Le Gagneur, 2023) – les frontières spatiales et temporelles du travail (Benedetto-Meyer & Boboc, 2021), amenant les travailleur·ses à repenser leurs modalités d’articulation des temps sociaux (Pizarro Erazo, Viera Giraldo & Landour, 2023). Ces éléments ont des répercussions sur le travail en lui-même, qui peut être amené à changer de nature, mais également sur les conditions de travail et la santé des travailleur·ses, qui peuvent se trouver améliorées (notamment par l’automatisation de certaines tâches dites «pénibles») mais aussi détériorées par l’intensification du travail. Ce colloque vise ainsi à faire le point sur les formes et les effets des transformations du travail, de l’emploi et des organisations à l’ère numérique. Comment le travail et l’emploi se transforment-ils, face à l’arrivée de nouveaux outils et modes de communication? Ces évolutions représentent-elles des gains, ou au contraire des pertes de droit, pour celles et ceux qui travaillent? Dans quelles mesure les évolutions numériques du travail et de l’emploi servent-elles les organisations? Comment ces mutations de l’univers professionnel viennent- elles modifier les organisations familiales et domestiques? Si le statut d’emploi influe sur le travail et ses conditions, comment cette équation se renouvelle-t-elle (ou non) face à l’accroissement des usages numériques? Et comment peut-on lire les usages, vécus et représentations sur ces transformations au prisme des rapports sociaux? Ce colloque se veut offrir un lieu de mise en discussion des interpénétrations multiples entre travail, emploi et numérique à travers une grille de lecture intersectionnelle. Nous encourageons pour cela les contributeur·ices à analyser la diversité des effets produits par le numérique en fonction des rapports de domination de classe, de genre, de race, d’âge ou de handicap qui traversent les organisations de travail et dans lesquels les individus sont pris. Ce colloque ambitionne également de favoriser le croisement entre différents regards disciplinaires, qui constituent une approche fructueuse pour mettre à l’épreuve la façon dont les usages des technologies numériques agissent sur le travail et l’emploi (Greenan et al., 2010 ; Bobiller Chaumon et al., 2022). Aussi, les communications de toutes les disciplines (sociologie, économique, gestion, psychologie, droit, histoire) sont les bienvenues et pourront s’inscrire dans un ou plusieurs des axes suivants: Axe 1 : Le numérique comme outil de rationalisation du travail Axe 2 : Les dispositifs numériques comme instruments de mise au travail Axe 3 : Les effets des technologies sur l’articulation des temps sociaux Axe 4 : Les travailleur·ses du numérique Axe 5 : Flexibilisation de l’emploi à l’heure du numérique Axe 6 : Conditions de travail et santé à l’épreuve du numérique Modalités pratiques du colloque Les personnes intéressées pour intervenir sont invitées à déposer une proposition de communication, de 3 500 à 4 000 signes (hors bibliographie) qui présentera le titre, l’objet, la problématique, la méthode utilisée et le ou les axes dans lesquels elles s’insèrent. Les propositions devront être déposées avant le 31 juillet 2024 sur la plateforme Sciencesconf en suivant la procédure suivante : Le dépôt de votre proposition nécessite au préalable la création d’un compte sur cette plateforme : https://portal.sciencesconf.org/user/createaccount Vous pourrez ensuite procéder au dépôt de votre proposition de communication en vous connectant au site du colloque : https://travnum2025.sciencesconf.org/, dans la rubrique Dépôts/Déposer un résumé et en recopiant votre texte rédigé dans le cadre prévu à cet effet. Pour tout renseignement, vous pouvez écrire à l’adresse suivante: travnum2025@sciencesconf.org Après notification d’acceptation (fin septembre 2024), les textes complets des communications retenues (30 000-35 000 signes tout compris) seront attendus pour le 1er février 2025. Ce colloque fera l’objet par la suite d’une valorisation sous forme d’un ouvrage collectif. Calendrier Dépôts de propositions de communication : le 31 juillet 2025 Réponse du comité : fin septembre Dépôts du texte final des communications : le 1er février 2025 Inscriptions gratuites en ligne : du 15 octobre 2024 au 1er mars 2025 Déroulement du colloque : les 20 et 21 mars 2025
- Frist: 01. August 2025 Demokratie stärken. Feministische Perspektiven auf Geschlecht, Politik und Gesellschaft 14. Landesweiter Tag der Genderforschung in Sachsen-Anhalt am 20.11.2025 Das Erstarken rechtpopulistischer und antifeministischer Positionen bleibt nicht ohne Folgen für Geschlechtergerechtigkeit. Nicht nur aus globaler Perspektive, sondern auch mit Blick auf die Entwicklungen in Deutschland und Sachsen-Anhalt werden gleichstellungspolitische Erfolge zunehmend in Frage gestellt. Finanzielle Unterstützung von Programmen für Frauen und marginalisierte Gruppen stehen zur Disposition, Hate Speech gegen Frauen und LGBTIQ+-Personen nimmt zu, politische Teilhabe von Frauen wird erschwert. Auch Wissenschaftlerinnen und speziell Genderforscher*innen sehen sich zunehmend Anfeindungen ausgesetzt. Gerade in Sachsen-Anhalt sind geschlechterpolitische Debatten eng mit Fragen nach sozialer Gerechtigkeit, ökonomischer Entwicklung und politischer Partizipation verknüpft. Die Diskussion um Wechselwirkungen zwischen demokratischen Strukturen, Geschlechterverhältnissen und gesellschaftlichem Zusammenhalt ist daher nicht nur von hoher Relevanz, sondern auch von großer Dringlichkeit. Die Auseinandersetzung mit Antifeminismus, demokratiefeindlichen Tendenzen und Strategien der Gegenwehr ist daher von besonderer Bedeutung. Gender Studies leisten hierzu einen wichtigen Beitrag, indem sie demokratische Strukturen kritisch analysieren und Perspektiven für eine gerechte und inklusive Gesellschaft aufzeigen. Der 14. Landesweite Tag der Genderforschung verortet sich vor diesem Hintergrund an den Schnittstellen von Gender-, Demokratie- und Partizipationsforschung und widmet sich der Frage, wie feministische Perspektiven zur Stärkung demokratischer Strukturen und zur Bekämpfung demokratiefeindlicher Tendenzen beitragen können. Willkommen sind Beiträge, die sich u.a. mit folgenden Fragestellungen auseinandersetzen: Verantwortung der Wissenschaft für eine starke Demokratie Feministische Widerstandsformen und -bewegungen Antifeminismus, Rechtspopulismus und Bedrohungen der Demokratie Community-Empowerment als demokratiefördernde Strategie Auswirkungen von Desinformation und populistischen Narrativen auf Geschlechtergerechtigkeit Intersektionale Perspektiven auf demokratische und antidemokratische Bewegungen Wissenschaftliche Institutionen als Orte der Sicherheit und des Schutzes: Strategien gegen Angriffe auf die Genderforschung und marginalisierte Wissenschaftler*innen Auswirkungen der politischen Situation auf Strukturen und Institutionen der Genderforschung
- Frist: 11. August 2025 Sexueller Missbrauch von Kindern und Jugendlichen Ziel des Projekts Untersuchungsgegenstand ist der sexuelle Missbrauch von Kindern und Jugendlichen in den Sozialisationsbereichen der (Landes-)Kirchen, Religionsgemeinschaften, Schulen, sozialpädagogischen Einrichtungen (Kinder- und Jugendheime, ausserfamiliäre Kinderbetreuung), Freizeitorganisationen (Sportverbände, Jugendverbände, Kultur- und Kunstvereine etc.) und der Familie. Der Forschungsauftrag besteht aus folgenden Aspekten: Das Ausmass der von sexuellem Missbrauch betroffener Kinder und Jugendlichen soll eruiert und die Akteurslandschaft in der Aufarbeitung und in der Prävention von sexuellem Missbrauch in der Schweiz soll dargestellt werden. Zudem sollen der Stand der Aufarbeitung vergangener Fälle des sexuellen Missbrauchs sowie die Massnahmen zur Prävention in den verschiedenen Sozialisationsbereichen untersucht werden. Auch die Wirksamkeit der Massnahmen und Good Practice-Beispiele sollen dargelegt werden. Gestützt darauf sollen Handlungsbedarf und Empfehlungen für die Schweiz abgeleitet werden. Die Ergebnisse des Forschungsberichts werden in einen Bundesratsbericht zu verschiedenen Postulaten und Motionen zum Themengebiet einfliessen.
- Frist: 15. August 2025 Widerstehen, Widerständigkeit, Widerstand: (Queer-)feministische Perspektiven und Praxen angesichts erstarkender autoritärer Politiken Call for Paper, feministische studien Heft 2/2026: Widerstehen, Widerständigkeit, Widerstand: (Queer-)feministische Perspektiven und Praxen angesichts erstarkender autoritärer Politiken Die Suche nach feministischen Möglichkeiten, durch Widerstehen, Widerständigkeit, Widerstand erstarkenden autoritären Politiken entgegenzutreten, wird wieder dringlicher und akademisch wie öffentlich sichtbarer: Exemplarisch dafür stehen Tagungen unter dem Titel Transnational Anti-GenderPolitics and Resistance (Hemmings/Madhok, LSE, 2024), Schwerpunktausgaben zu Neo-ettecism’s, ‚Gender-Ideology‘ & Queer/Lesbian Resistance (Liu/Essig/Hagai/ Bhaumik 2024), Podcastproduktionen mit Episoden wie Frauen und Widerstand: Erinnerung macht Mut (Dt. Digitales Frauenarchiv 2024) und das Agieren aktivistischer Netzwerke, wie etwa zu Feministischen Perspektiven & Interventionen gegen die (extreme) Rechte“ (femPI). Solche Interventionen stehen in einer langen feministischen Tradition: Historische und aktuelle Frauenbewegungen ebenso wie Frauenforschung, Geschlechterforschung und queer-feministische Forschung sind seit jeher auch Orte des Entwickelns und Praktizierens von Widerstehen, Widerständigkeit und Widerstand. Daher laden wir mit diesem Call dazu ein, einmal mehr daran anzuknüpfen und zu einem vertieften Verständnis, zur Rekonstruktion und Praxis von Formen des Widerständigen insbesondere unter Bedingungen des Erstarkens autoritärer Politiken beizutragen. Denn die feministische und queer-feministische akademische Beschäftigung mit dem Begriffsfeld von ‚Widerstand‘ kann inzwischen auf einige Jahrzehnte zurückblicken, gleichwohl wurden die Erkenntnisse, Überlegungen und Fragen selten zusammengeführt.
- Frist: 31. August 2025 Ausschreibung Dissertationswettbewerb "promotion" 2025 der Budrich Verlage promotion – der Dissertationswettbewerb Teilnehmen und gewinnen! Reichen Sie Ihre eigene Dissertation bis spätestens 31.08.2025 (Poststempel) ein, lassen Sie diese von einer Fachjury bewerten und gewinnen Sie mit etwas Glück die kostenlose Veröffentlichung Ihrer Dissertation in der Reihe promotion im Verlag Barbara Budrich! Teilnehmen können alle, die eine Dissertation in einem der fünf Fachbereiche des Verlages (Erziehungswissenschaft, Gender Studies, Politikwissenschaft, Soziale Arbeit, Soziologie) angefertigt, im Laufe von 12 Monaten vor dem 31. August abgeschlossen und diese noch nicht veröffentlicht haben. Die eingereichten Dissertationen müssen zudem mit mindestens „magna cum laude“ bewertet worden sein. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Dann finden Sie alle wichtigen Informationen zur Teilnahme unter https://budrich.de/promotion-dissertationswettbewerb/. Bitte beachten Sie auch den veränderten Bewerbungszeitraum ab promotion 2026: Die Einsendefrist endet dann stets am 01.11. des Vorjahres. In diesem Jahr verlängern wir diese Frist einmalig bis 01.12.2025. Bewerbungsfrist promotion 2025: 31.08.2025 Bewerbungsfrist promotion 2026: 01.12.2025
- Frist: 01. September 2025 Fem*Fém 70 (Mai 2026): Call for Papers Ernährungssysteme. Für Mensch, Umwelt und Klima In Zusammenarbeit mit Nilgün Özdal und Heike Wach Kriege, Dürren, Überschwemmungen, Pestizid- und Mikroplastikverschmutzungen: Die Ökosysteme unseres Planeten und damit die Grundlagen unserer Ernährung sind zunehmend extremen Belastungen ausgesetzt. Prekäre Bedingungen von Landwirtschaftsarbeitenden hierzulande und in den grossen Obst- und Gemüseplantagen, neue Formen von Menschenhandel im Lebensmittelsektor, durch Krieg und Umweltkatastrophen ausgelöste humanitäre Krisen und Migrationsbewegungen, aber auch die Ungleichgewichte im globalen Handel und in der Verteilung und Zugänglichkeit von (gesunden) Lebensmitteln – all diese Entwicklungen müssen vor dem Hintergrund der globalen klimatischen und geopolitischen Verschiebungen wie auch lokaler politischer Entscheidungen gesehen werden und stehen in engem Zusammenhang mit sozialen Ungleichheiten. Die feministische Vision «sorgender» Ernährungssysteme beruht auf dem Ziel, dass alle Menschen sich ausreichend und gesund ernähren können und zugleich dem Menschen, der Umwelt und dem Klima Sorge tragen. Mit der Arbeit, die sie in Ernährungssystemen leisten, können sie in Würde leben, ohne andere soziale Systeme oder die planetaren Grundlagen auszubeuten. Welche Ansätze zu einer nachhaltigen und gerechten Transformation im Bereich Ernährung ergeben sich aus feministischer Perspektive? Inwiefern tragen feministische Analysen zum Verständnis globaler und lokaler Ernährungssysteme im Kontext von Klima-, Umwelt- und sozialen Krisen bei? Welche Rolle spielen Geschlechterhierarchien, intersektionale Diskriminierungsformen und unbezahlte Carearbeiten bei der Bereitstellung und dem Konsum von Nahrungsmitteln? Ideen/Abstracts (ca. 1500 Z.) bis 1. September 2025 Beiträge (ca. 8’000 Z.) bis 2. Januar 2026 Kontakt: Nina Seiler, redaktion@femwiss.ch
- Frist: 01. September 2025 Fem*Fém 70: Systèmes alimentaires. Pour les humains, l’environnement et le climat En collaboration avec Nilgün Özdal et Heike Wach (AG FairFood Feministisch WIDE Switzerland) Guerres, sécheresses, inondations, pollutions par les pesticides et les microplastiques : les écosystèmes de notre planète, et donc les bases de notre alimentation, sont soumis à des pressions de plus en plus extrêmes. Les conditions précaires des travailleur·euse·x·s agricoles dans notre pays et dans les grandes plantations de fruits et légumes, les nouvelles formes de trafic d’êtres humains dans le secteur alimentaire, les crises humanitaires et les mouvements migratoires déclenchés par la guerre et les catastrophes environnementales, mais aussi les déséquilibres dans le commerce mondial et dans la distribution et l’accessibilité des aliments (sains) – tous ces développements doivent être considérés dans le contexte des changements climatiques et géopolitiques mondiaux ainsi que des décisions politiques locales et sont étroitement liés aux inégalités sociales. La vision féministe de systèmes alimentaires « soucieux » repose sur l’objectif que tous les êtres humains puissent se nourrir suffisamment et sainement, tout en prenant soin des personnes, de l’environnement et du climat. Le travail qu’iels fournissent dans les systèmes alimentaires leur permet de vivre dans la dignité, sans exploiter d’autres systèmes sociaux ou les fondements de la planète. Quelles sont les approches d’une transformation durable et équitable dans le domaine de l’alimentation dans une perspective féministe ? Dans quelle mesure les analyses féministes contribuent-elles à la compréhension des systèmes alimentaires mondiaux et locaux dans le contexte des crises climatiques, environnementales et sociales ? Quel rôle jouent les hiérarchies de genre, les formes de discrimination intersectionnelles et le travail de care non rémunéré dans la mise à disposition et la consommation de denrées alimentaires ? Idées/propositions (env. 1’500 signes) jusqu’au 1 septembre 2025 Contributions (env. 8’000 signes) jusqu’au 2 janvier 2026 Contact : Nina Seiler, redaktion@femwiss.ch
- Frist: 01. September 2025 FÉMINISMES DÉCOLONIAUX ET TERRITOIRES Sous la direction de Denyse Côté, Marie Fall et Anne-Marie Veillette Nous invitons les chercheur·ses et militant·es à soumettre des articles pour un numéro spécial consacré au thème « Féminisme décolonial et territoires ». Ce numéro explorera les intersections entre les luttes/actions féministes décoloniales et les dynamiques territoriales, en particulier les expériences, les résistances et les savoirs intersectionnels. Le féminisme décolonial émerge comme critique des approches féministes traditionnelles, souvent centrées sur des perspectives occidentales et eurocentriques. Il met en évidence les imbrications du racisme, du sexisme et du colonialisme dans les structures de pouvoir contemporaines. Les territoires, qu’ils soient géographiques, culturels ou symboliques, jouent un rôle crucial dans ces dynamiques, servant à la fois de lieux d’appropriation, d’oppression et de résistance. La perspective décoloniale permet de mieux saisir la complexité des rapports des femmes et des féminismes à leurs sociétés respectives, ainsi qu’entre les sociétés et les féministes des Nords et des Suds (Mohanty 2013 et 2003), et de situer la recherche dans le cadre du postulat selon lequel les théories scientifiques, dont les théories féministes, sont ancrées dans des visions du monde propres à une société, à une époque et au groupe social étudié (Harding 2004). Ce paradigme présume en effet la présence d’une distinction entre les femmes des Nords et des Suds, théorise ces différences (Mendoza 2002) ainsi que les relations entre les féministes positionnées différemment au sein de leurs sociétés respectives (Vergès, citée dans Debauche 2020). Nous proposons le territoire comme un ensemble de relations, de pratiques, d’expériences et de représentations sur des espaces circonscrits et mutables. Il s’agit aussi d’un espace en perpétuelle évolution, avec une fragilité intrinsèque illustrée par son caractère inégalitaire (Louargant et Côté 2017). Les ressorts de la production de mécanismes sexistes dans différents territoires et leurs retombées culturelles, politiques et sociales sur les femmes et les groupes féministes se situent au coeur de cette analyse. Catalyseur de tensions et de violences physiques, le territoire demeure, à travers son aspect normatif, générateur de hiérarchisations, de stéréotypes, de normes et de formes de violences symboliques. Le numéro spécial souhaite enrichir la recherche féministe en offrant une plateforme aux recherches et aux voix décoloniales. Il vise à favoriser un dialogue entre les perspectives francophones et internationales, en soulignant la diversité des expériences et des analyses liées aux intersections du genre, de la race et du territoire. Il s’adresse aux chercheuses et chercheurs en études féministes, en études décoloniales, en études internationales, en géographie humaine, en anthropologie, en sociologie et en science politique; certains articles pourront être réalisés en collaboration avec des militant·es et praticien·nes engagé·es dans les luttes et postures décoloniales et féministes. Il s’appuie aussi sur une approche interdisciplinaire qui crée des ponts entre la recherche et les pratiques militantes. Les contributions attendues pourraient explorer les thèmes suivants : les résistances des féministes autochtones et des femmes des Suds face aux projets extractivistes; les dynamiques de genre dans les mouvements de souveraineté territoriale; les savoirs écologiques traditionnels et leur rôle dans les luttes féministes décoloniales; les impacts du néocolonialisme sur les relations de genre, les structures communautaires et les mouvements féministes. Les propositions (300 mots) doivent parvenir à la revue avant le 1er septembre 2025. Les manuscrits (6 500 mots) doivent être soumis au plus tard le 1er juillet 2026 et respecter le protocole de publication (www.recherchesfeministes.ulaval.ca). Les propositions doivent être transmises au secrétariat de la revue (revuerecherchesfeministes@ccb.ulaval.ca) ainsi qu’aux responsables du numéro : femdecoloniauxterritoires@gmail.com. Les articles devront être transmis par l’intermédiaire de la plateforme OJS : revues.ulaval.ca/ojs/index.php/recherches-feministes/index.
- Frist: 05. September 2025 AAC « GEF a 10 ans ! » COLLOQUE ARGEF : Genre en éducation et formation : bilan et perspectives (15 et 16 janvier 2026) Dès 1972, à l’université de Montréal au Québec s’implantent les premiers enseignements sur les études féministes et la formation des enseignant·es sous l’impulsion d’une pionnière Anita Caron. En France jusqu’en 2011, les recherches sur le genre en éducation et formation restaient éparses, bien que le champ ait été ouvert dans un contexte où des initiatives individuelles et collectives, en France et à l’étranger, se distinguaient. Au plan académique, Nicole Mosconi (1983) introduit la variable sexe dans les recherches sur l’expérience scolaire en mixité (1989), forgeant le concept de rapport sociosexué au savoir (1994). Marie Duru-Bellat (1995) développe des réflexions sur la production des inégalités entre les filles et les garçons à l’école, puis les enjeux de la mixité scolaire sont explorés avec Rebecca Rogers (2004) et Michelle Zancarini-Fournel (2004) à propos de l’histoire des modalités de scolarisation. À cette période, on relève dans d’autres pays francophones, comme la Suisse, la Belgique ou le Canada, des réflexions qui investissent la formation des enseignant·es, qui élaborent des outils, qui formulent des recommandations. Au tout début des années 2010, des colloques sur le genre en éducation sont organisés à Toulouse, à Lyon, à Bordeaux, actant les prémisses d’un champ spécifique. Si les recherches restent isolées, de nouvelles chercheuses permettent de développer des relais, de lancer une dynamique collective, de tracer un sillon qui n’a de cesse de s’approfondir. Après quelques errances et déconvenues, côtoyant des espaces thématiques des sciences de l’éducation bien circonscrits et reconnus, dans lesquels aborder les questions de genre et être comprises relève parfois du défi, quatre chercheuses créent un partenariat pour rompre l’isolement.
- Frist: 10. September 2025 CALL FOR PAPER Creative Bodies—Creative Minds The fourth international, interdisciplinary conference in gender research University of Graz, 30-31 March 2026 Since its inception in 2018, the interdisciplinary conference in gender research Creative Bodies—Creative Minds has, in its three cycles, brought together scholars, practitioners, and activists to explore the relationship between gender and creativity in a variety of fields. They engaged with everyday and vernacular creativities, including material and intangible DIY forms, creative self-fashioning, coping strategies, and resourceful adaptations to social and political circumstances by communities, groups, and individuals. These encounters have treated creativity as a social and collective process that is power-dependent and deeply gendered. The fourth conference aims to continue this line of inquiry by exploring more closely the relationship between creativity, vulnerability, and subversion. The last decade has seen an increasing focus on vulnerability in the humanities and social sciences, even what we could term a “vulnerability turn” in some disciplines, such as in cultural and gender studies. “Vulnerability” has also come to an increased usage in political rhetoric, policies, and everyday language. However, the concept of vulnerability has come under increasing academic, political and public scrutiny, highlighting its ambiguity, with both positive and negative connotations. Critical research has also discussed the (mis)uses of the concept in political debates and in concrete social policies, where it often deepens social marginalisation and vulnerability instead of reducing it. Gender studies and feminist scholars, in particular, have persuasively exposed the androcentric and paternalistic bias in the cultural understanding of vulnerability as a condition of passivity and lack of agency in need of remedy. Instead, they have emphasized the relational nature of vulnerability that makes it a universal dimension of human existence, bringing attention to its social and situational aspects. Exploring vulnerability in relation to resistance has been powerful in revealing the agentic potential of vulnerability to challenge oppression, inequality, and injustice, as witnessed, for example, in the mobilizations and democratic struggles of the last decade in Southeastern Europe. The fourth Creative Bodies—Creative Minds conference in 2026 invites interdisciplinary contributions that explore the entanglements between creativity, vulnerability, subversion and gender in different socio-cultural, political, economic and everyday settings. Keynote speakers: Isla Cowan, Independent Playwright and Theatre Maker, Edinburgh Jennifer Ramme, Department of Sociology, University of Graz The areas of interest include, but are not limited to: Everyday creativity, vulnerability, subversion and gender Creativity as a response to restrictive biopolitics and gender norms Intersectional approaches to creativity, vulnerability and subversion (race, ethnicity, age, class, gender, sexuality, ability) Collective creativities in contesting collective vulnerabilities Creativity, vulnerability and subversion in education, arts, and activism Material, temporal, situational, and relational aspects of creativity, vulnerability and subversion Creativity, vulnerability and subversion in the digital realm Creative subversion– subverting creativity imperatives Creative methodologies and creative research in social sciences and humanities Creative addresses of gendered vulnerabilities in medicine, science, and technology
- Frist: 12. September 2025 Searching for 'Homosexuality' in Judicial Archives: Epistemological, Methodological and Political Challenges (18th-20th centuries) Research workshop for graduate students & early career researchers 7-8 November 2025, Aubervilliers This workshop aims to explore the epistemological, methodological and political challenges of using judicial archives to conduct historical research on homosexuality. It will be held on 7 and 8 November 2025 at Campus Condorcet in Aubervilliers, France (Paris area). It is open to all early career researchers (master's, doctoral and post-doctoral researchers) conducting investigations into the history of homosexuality using court records and/or other judicial documents, whatever their discipline. This is the second edition of this workshop; the first one, held in November 2024, explored the diverse uses of judicial archives in current research on the history of homosexuality. This new edition focuses specifically on the issue of framing the object of research and on categories of analysis in the history of homosexuality, and how these are put to the test by confrontation with this material. A publication of the contributions presented during the workshop will be discussed at the end of the event, in consultation with the participants. How to apply To take part in this workshop, please send a paper proposal to atelierjeuneschercheur-es@proton.me. Proposals may be written in French or English. They must include a title, indicate the chosen axis(es) and be no longer than 500 words (excluding bibliography). A short presentation of the author(s) (affiliation, professional situation and/or research career) is required. Funding (partial or full) for travel and/or accommodation may be offered, depending on the situation and available resources. Calendar Closing date for applications: 12 September 2025 Replies sent: 29 September 2025 Date of the workshop: 7-8 November 2025
- Frist: 15. September 2025 Beyond Avatars: Exploring LGBTIQ+ Narratives, Representation, and Communities in Video Games" LGBTIQ+ Studies, Communication & Culture Journal Abstract: The rise of video games in mass culture has established this cultural product as a key medium for exploring, representing, and experiencing LGBTIQ+ identities and narratives. From the inclusion or absence of queer characters and narratives that challenge traditional gender roles (Shaw, 2015; Phillips, 2020) to the ways in which LGBTIQ+ communities use video games as tools for expression, resilience, and self-discovery (Blanco-Fernández & Moreno, 2023), this medium provides a fertile field for critical scholarship. Traditionally criticised for the dominance of cis-hetero male users and behaviours, the development and evolution of the video game industry across its various branches has brought visibility to voices beyond heteronormativity (Ruberg, 2020). Academics such as Shaw and Friesem (2016), Ruberg (2017), and Belmonte Ávila and Encarnación-Pinedo (2024) have explored LGBTIQ+ representation in video games and gamer culture. This special issue aims to gather innovative research and interdisciplinary perspectives situated at the intersection of Queer and Game Studies. We invite contributions reflecting on the ways gender and sexual diversity are represented in video games; exploring how LGBTIQ+ individuals transform their gaming experiences; and interrogating the ways queer communities find a sense of belonging and engage in cultural activism through this medium. Reviews relevant to the special issue’s theme are also welcome. Should you have any questions, please address them to lucia.rodriguez@ucl.ac.uk, sergiogu@ucm.es, and mvicent@ubu.es. Topics of Interest Submissions may address, but are not limited to, the following topics: Representations of LGBTIQ+ characters and narratives in video games Inclusive game design: challenges and opportunities LGBTIQ+ gamers' experiences and gaming practices Queer game mechanics Problematic gaming and gender identity Hate speech: toxicity, homophobia, and transphobia in gaming communities Studies on avatars, character customization, and queer identity expressions Use of video games in LGBTIQ+ education and media literacy The impact of streaming platforms and LGBTIQ+ fandoms on gamer culture Presence of LGBTIQ+ individuals in the video game industry Languages Proposals in Spanish and English are accepted. Submission Guidelines Editorial standards: https://revistas.ucm.es/index.php/ESLG/about All research articles should follow the IMRaD structure: Introduction, Methods, Results, Discussion, and Conclusions. Timeline – Key Dates Deadline for research papers: September 15, 2025 Deadline for book reviews: December 1, 2025 Publication of the special issue: February 2026 Special Issue Editors Sergio Gutiérrez Manjón – Lecturer of Audiovisual Communication at Complutense University of Madrid. Research focuses on Game Studies, digital communication, and media literacy. Secretary of the Spanish Society for Video Game Sciences (SECiVi). Lucia Gloria Vázquez Rodriguez – Lecturer of Digital Media at University College London. Researcher in Feminist Media Studies and Queer Film and Television, with extensive publications on queer communication. Member of the ReMAP research group (UCL) and the UNESCO-UNITWIN Network on Gender, Media, and ICTs. Mireya Vicent Ibañez – Lecturer of Video Games and Audiovisual Communication at the University of Burgos. Research focuses on Game Studies and digital media, with a particular interest in hate speech. Note: No payment will be required from authors for submission or publication.
- Frist: 26. September 2025 Ces deux journées d’étude interdisciplinaires portent sur les formes de résistances à l’ordre majoritaire en tant que régime d’altérisation des groupes minoritaires. En interrogeant l’imbrication des rapports sociaux de classe, de race, de sexe et de sexualité et la (re-)production des mécanismes de domination d’espaces institutionnels, communautaires et intimes, nous analyserons les expressions de politisation individuelles et collectives, et leurs pratiques émancipatoires. Dans la lignée de la critique de la neutralité scientifique, ce temps académique a pour objectif d’étudier la production des savoirs minoritaires, les connaissances des marges et les mécanismes d’illégitimation et d’invisibilisation des groupes altérisés. On entend ici par minoritaires, non celles et ceux qui seraient en moindre nombre, mais bien celles et ceux qui, dans une société, sont en état de moindre pouvoir, que ce pouvoir soit économique, juridique, ou encore politique (Guillaumin, 1992). Les minoritaires occupent une position singulière en ce qui concerne l’ordre des discours et des productions intellectuelles. Dans la relation majoritaire/minoritaire, la force, les biens et la liberté individuelle qui en découlent étant des caractéristiques du dominant, l’expression institutionnalisée de sa conscience et de sa vue de la situation est la seule à être diffusée. Calendrier et modalités de propositions : Format des propositions : un résumé de 1000 signes maximum, 5 mots clés et une présentation biographique (discipline, statut institutionnel et thématiques de recherche) Clôture de réception des propositions : 26 septembre 2025 Envoi des acceptations : 26 octobre 2025
- Frist: 30. September 2025 Gender & Violence: Power Dynamics and Their Representations, 19th–21st Centuries We encounter violence not just in ongoing international conflicts. Violence – which we define as targeted, external influence that causes an individual bodily harm – remains a crucial everyday reality that structures the social fabric on the global, national, and local levels. Gender hierarchies, in particular, continue to be shaped not just by concrete attacks but also by the ways in which these attacks are represented and debated. Discourses about violence remain saturated with gendered images of aggression, strength, weakness, and victimhood. But (how) have representations of violence as a gendered phenomenon themselves had social or political impacts on gender hierarchies? In what way have debates on violence and gender interacted with other categories, above all, race, religion, and class? The proposed conference addresses the longue durée of public negotiations of gender and violence and their attendant power dynamics, raising not least the question of what role those affected by violence themselves have played in these negotiation processes. The conference seeks a more nuanced understanding of the ways in which gender hierarchies are intertwined with the often ambivalent public perception of certain behavior as violent or non-violent. We invite contributions that trace the interrelation between gender and violence in relation to the (re)production of or challenges to power structures within European and North American history as well as in global perspectives. Since the nineteenth century, at least in Europe and North America, popular media, the social sciences, and parliamentary politics have become central sites for seemingly endless public debates about the gendered aspects of violence. War-time propaganda – for instance, during World Wars I and II – referenced violence against women to justify combat while, at the same time, further reinforcing binary oppositions of brutal men and vulnerable women. Conversely, sensationalized reports of female terrorists or of woman vigilantes avenging male assaults stoked fears of gender disorder and served as a justification for political measures. To this day, journalistic reports, popular media, (case) law, and academic analyses remain central modes of negotiating the relationship between gender and violence. These representations have had political consequences, but beyond these, we ask how they have impacted the lives of men, women, and those and those who identify as non-binary. Whose accounts of violence have been publicly acknowledged, whose experiences have been disavowed, concealed, or suppressed? Whose narratives have led to political reforms intended to stop certain forms of violence? We invite scholars from different methodological and historical backgrounds to convene and develop a common research agenda. The presentations could explore the impact of representations of violence on power dynamics in the following thematic areas (among others): Gender and Violence in the Media, Artistic and Scholarly Discourses (e.g., popular/high culture, criminology, gender studies, etc.) Gender and Violence in Religious, Denominational, and Ideological Contexts History of Violent Rituals in (Previously) Homosocial Spaces (e.g., in the military, in professional contexts, in schools/academia, sports, and clubs) Gendered Spaces: Histories of Public and Private Violence (e.g., history of domestic violence/intimate partner violence/intergenerational violence, violence in education, the creation of shelters, and debates on legal protections against sexual violence) Gender Violence in Politics (e.g., parliamentary debates, policy initiatives, movements protesting different forms of violence) The conveners intend to publish a selection of papers from the conference as a special issue in a peer-reviewed journal or as an edited volume in a peer-reviewed book series. The conference will take place from May 21–22, 2026 and will be hosted by the German Historical Institute in Rome. Please submit an abstract (max. 500 words) and a short biography (max. 150 words) in English via the GHI conference platform by September 30, 2025. https://app.smartsheet.eu/b/form/01975a6f59727236bf300d208eec43e2 The organizers are applying for third-party funding and will arrange and pay for participants’ accommodation. Participants will make their own travel arrangements; funding subsidies for travel are available upon request for selected scholars, especially those who might not otherwise be able to attend the workshop, including junior scholars and scholars from universities with limited resources. For further information regarding the event’s format and conceptualization, please contact Raphael Roessel. For other logistical questions, or if you have any difficulties submitting your information online, please contact Nicola Hofstetter-Phelps. roessel@ghi-dc.org hofstetter-phelps@ghi-dc.org Organisiert von Raphael Rössel (GHI Washington), Daniel Gerster (Forschungsstelle für Zeitgeschichte in Hamburg), Claudia Kemper (LWL-Institut für westfälische Regionalgeschichte, Münster), and Petra Terhoeven (GHI Rome) Veranstaltungsort German Historical Institute Rome; Via Aurelia Antica, 391, 00165 Roma RM, Italy; Rome
- Frist: 01. Oktober 2025 Appel à projets de manuscrits (2025): Collection Genre(s) & Sexualité(s), Éditions de l’Université de Bruxelles La Structure de recherche interdisciplinaire sur le genre, l’égalité et la sexualité (STRIGES) de l’ULB lance un appel à la soumission de projets de monographies scientifiques pour sa collection aux Éditions de l’Université de Bruxelles. La collection Genre(s) & Sexualité(s) est dirigée par David Paternotte et Cécile Vanderpelen-Diagre, entouré·es d’un comité éditorial international[i]. Résolument interdisciplinaire, elle souhaite faire connaître des travaux de recherche francophones et anglophones, belges et étrangers. Pour plus d’informations : https://www.editions-ulb.be/fr/collection/?collection_ID=38 Financement STRIGES prendra en charge les frais d’édition de l’ouvrage sélectionné par le comité éditorial de la collection. Ces frais, évalués à environ 3000 euros, permettent d’assurer la mise à disposition de l’ouvrage en version physique. Une mise en accès libre sur la plateforme OAPEN peut être envisagée moyennant un budget supplémentaire à apporter. Procédure Sont admises à la soumission les monographies scientifiques en études de genre. Les ouvrages attendus compteront entre 300.000 et 800.00 signes, espaces comprises, et seront rédigés en français ou en anglais. Les personnes intéressées sont invitées à soumettre : Le formulaire de soumission des Éditions de l’Université de Bruxelles dûment complété (y compris les annexes); Une lettre de présentation dans laquelle les soumissionnaires présenteront librement leur ouvrage en soulignant en particulier 1) l’apport de leur recherche en études de genre; 2) l’originalité de leur démarche; Une proposition de calendrier exposant les éventuelles étapes restantes avant le dépôt du manuscrit final auprès du comité scientifique de la collection. Les documents doivent être envoyés à david.paternotte@ulb.be et cecile.vanderpelen@ulb.be au plus tard le 1er octobre 2025. La sélection des propositions sera terminée pour le 15 novembre et les résultats seront annoncés dans la foulée. Le Comité éditorial procèdera à l’évaluation des propositions reçues. Toutes les questions relatives au présent appel peuvent être adressées à striges@ulb.be
- Frist: 15. Oktober 2025 Democratization of the Senses – Senses of Democracy: Emancipation as Experience of Equality in Hierarchical Otherwise Sensorial Spaces An International and Transdisciplinary Conference Organized by the Department of Sports Science and Motologie and the Department of Studies in Culture and History April 4 – 6, 2025 at the University of Marburg Recent studies from Radical Democracy Theory have not only critiqued the reduction of democratic processes to a representative, juridico-economic, or institutional act (cf. Agamben 2012:12; Balibar 2012; Mouffe 2005), but have paved the way for an ontic framing of “the democratic” itself. Politics, then, is no longer understood as a mere space of negotiation, as a “system of producing and deploying collectively binding decisions” (Comtesse et al. 2019; Friedrichs 2021: 24). The focus shifts to the epistemic institutions that precede democracy and the political (cf. Friedrichs 2021: 24; Rancière 2016; Rancière 2002; Abbas 2019; Marchart 2019). Particularly those discourses on democratic theory that follow Jacques Rancière seek to understand democracy as holistic process. Concepts like “democracy of the senses” (Butler 2010), “sensory citizenship” (Trnka et al. 2013), “senses of democracy” (Masiello 2018), “democracy as sensual space” (Dietrich 2022: 90), “political aesthesis” (Friedrichs 2021), “posthumanist democracy as a form of life” (Spahn/Wieners 2023), or the understanding of the pollical field as “somato-sensorial gestalt” (Linke 2006) point toward a novel understanding of democracy. Such approaches focus on the sensual prerequisites for the existence of a space for negotiations among equals and on the question which (non-human) actors are excluded from it. Moreover, they question a concept of understanding that is built exclusively on rational thinking. Jacques Rancière’s often cited phrase of a “(new) division of the sensual” (Ranciere 2008; 2008a; 2016) can thus be taken as call for the further integration of a somatic-sensual dimension into the discourse on democracy and participation. The interdisciplinary conference aims to explore how a sensual-meaningful, socio-somatic understanding of the democratic as a form of experience may look like (without furthering a dichotomy of logos and sensus). If indeed sensual perception and, consequently, the experience of relations of power and domination differ among social groups and if, in turn, political life is constituted by using the senses (cf. Ranciere 2002; 2008; 2008a; 2016; Bünger/Trautmann 2012; Trnka u.a. 2013; Vannini u.a. 2014; Kwek/Sefert 2016), then we must pay attention to a democratization of the senses in everyday social and political practices to account for the senses of democracy. The perception of different cultural constructions in social movement contexts and their somaticsensual inscriptions is only made possible by the existence of democracy. For this reason, democracy is a primordial precondition for dissident somatic reflections. The conference will focus on the question if and how the late-capitalist, Western modular and hierarchical understanding of the senses as (intertwined) expression of ocular-, logo-, androand anthropo-centrism (cf. Howes 2006; Mraczny 2012; Kwek/Seyfert 2016; Hubermann 2023) entails a hierarchical pre-structuring of the democratic political field. Visual culture, for example, produces “specific practices, discourses, and ways of speaking that encompass various fields and privilege them before others” (Marzny 2012, 197). At the same time, it becomes apparent that an understanding of democracy that considers the logos as superior to the sensus, excludes the articulation of somatic-affective discomfort from the democratic sensorium. The non-human Other is thus all but silenced. Equally little research has been done on the sensual-somatic basis of the animation of collective affects in both human and non-human contexts. The question arises how these affects produce a sensorium in a possibly discriminating way and how they are involved in sensorial-sensual processes of ordering and dividing (Slaby 2019; Ahmed 2004, 2014; Bucher 2017, 2018; Beer 2017). For this reason, the conference will focus on the analysis of the hegemonic use of the senses, particularly the visual sense. It aims to explore avenues toward a democratization of the senses through the irritation of the visual sense by the deployment of other senses. Based on our assumption that political emancipation hinges less on marginalized groups’ lack of knowledge than on their lack of opportunity to gain diverse experiences (cf. Rancière 2016), the conference also aims to open an egalitarian space of speech and experience. Equality is understood in terms of “enabling the juxtaposition of two voices” (Ranciere 2008, 11) and as the “fact of mutual understanding” (ibid., 14). The conference will provide hierarchically-different sensorial spaces and situations, thus creating, as we hope, a condition for political emancipation. This arrangement enables the sensorial perception in bodily interiors and interstices as a political public where sensorial inequality is collectively negotiated. We ask, how can we come to terms with the sensually and socially hierarchical distinction between meaning and the senses, as well as with the production of diverse sensual situations (not only) among humans? And how can strategies toward achieving a sensually accessible emancipation be developed? The conference format seeks to deconstruct dominant visual structures. We explicitly ask for multi-sensorial contributions like audio walks, sound installations and interjections, collective walks, and conversations. Lecture performances are equally welcome as sensorimotor and perception-oriented field trips, both with and without experiences of touch, considering and negotiating sensual-affective boundaries. To experiment with sensual didactics and irritate the fond habit of following the order of “eyes-seeing-thinking”, we discourage the classical lecture format and the showing of visual material in favor of otherwise-sensorial approaches. Please submit abstracts of maximal two pages or an audio format alike by Oct. 15th, 2024 to wuttig@uni-marburg.de and ellen.thuma@uni-marburg.de.
- Frist: 15. Oktober 2025 In recent years, social differences and inequities in sport have been discussed under the term of diversity. Analyses in Sport Studies have focused on the participation of people with disabilities in sport, the way in which sport organisations deal with gender and sexual diversity, the social construction of differences or various forms of discrimination in sport, such as racism, classism or sexism. It also becomes apparent that debates on social inclusion/exclusion, marginalisation and hierarchies stimulate discussions about seemingly obvious aspects of sport: fairness, equal opportunities, winning and losing, the categorisation of athletes into performance classes.
- Frist: 30. November 2025 Die Hegemonie der linearen Uhrenzeit ist durch Effizienzlogiken in kapitalistischen Gesellschaften geprägt. Die damit verbundene Zeit-ist-Geld-Logik führt zu vielfältigen Zeitkonflikten – etwa zu Zeitstress und Zeitarmut für Sorgeleistende oder zu kollektiver Ohnmacht angesichts der langanhaltenden Effekte von Umweltzerstörung und Extraktivismus. Wer wie viel und welche Zeit zur Verfügung hat, hängt ganz maßgeblich von den materiellen und gesellschaftspolitischen Rahmenbedingungen ab. Die Verteilung von Zeit ist vergeschlechtlicht und in intersektionale Ungleichheitsverhältnisse eingebettet. Theorien der Zeit aus queerer, feministischer, ökologischer, dekolonialer, ableismus-kritischer oder intersektionaler Perspektive betonen differente Zeitlichkeiten und ihre Hierarchisierung im euro- und androzentrischen Kapitalismus. Differenz wird etwa verzeitlicht, indem durch hegemoniale und lineare Zeitlichkeiten andere Zeitlichkeiten als „rückständig“ markiert werden. Begriffe wie Chrononormativität oder crip timeverdeutlichen, wie hegemoniale Zeitlichkeit heteronormative und ableismus-zentrierte Normierungen und Normalisierungen von Zeit hervorbringen. Feministische Zeittheorien betonen etwa die Spezifik der Zeitlichkeit von Sorge, die sich durch Gleichzeitigkeiten, zyklische Temporalität und begrenzte Planbarkeit auszeichnet. Zeit und Temporalität spielen folglich eine zentrale Rolle in der Aufrechterhaltung hierarchischer und intersektionaler Geschlechterverhältnisse. Diese vielfältigen zeittheoretischen Zugänge verweisen auf die Notwendigkeit emanzipatorischer und partizipativer Zeitpolitiken. Feministische Zeitpolitiken zielen beispielsweise auf die Umverteilung und Reduktion von Lohnarbeitszeit, die Verlangsamung von gesellschaftlichen und politischen Prozessen oder auf die Anerkennung von differenten Temporalitäten. Sie werfen zentrale Fragen nach gesellschaftlicher und politischer Partizipation auf und analysieren die zeitlichen Voraussetzungen für demokratische Teilhabeprozesse – insbesondere für feminisierte Sorgeleistende und prekarisierte Gruppen. Insofern stellen emanzipatorische Zeitpolitiken einen wichtigen Hebel für demokratische Teilhabe und somit auch eine wirksame Strategie gegen akzelerationistische rechte und (neo-)faschistische Politiken dar. In der Politikwissenschaft, wie in der politischen Theorie, der Rechtspopulismus-forschung, der Migrationsforschung oder in den Internationalen Beziehungen besteht ein Forschungsdesiderat hinsichtlich zeittheoretischer und zeitpolitischer Perspektiven auf Geschlecht. In der politikwissenschaftlichen Geschlechterforschung werden Zeittheorien und Zeitpolitiken eher getrennt voneinander diskutiert und nehmen eine marginale Stellung ein. Dabei könnte die feministische Politikwissenschaft von den interdisziplinären queertheoretischen, dekolonialen, ableismuskritischen, ökologischen und feministischen Zeittheorien profitieren, um herrschende und marginalisierte Zeitpolitiken zu analysieren. Dieses Schwerpunktheft möchte daher das Thema Zeit und Politik in den Mittelpunkt feministischer politikwissenschaftlicher Überlegungen rücken, insbesondere im Kontext wachsender sozialer und ökonomischer Ungleichheit und multipler Krisen. Wir wollen einen Blick auf die theoretischen Grundlagen von Zeit, Politik und Geschlecht sowie auf die Bedingungen und Folgen von Zeitpolitiken aus feministischer Perspektive werfen. Wir laden theoretische, konzeptionelle und empirische Beiträge ein, die sich aus unterschiedlichen feministischen Zeitperspektiven mit herrschaftskritischen Theorien und Politiken der Zeit auseinandersetzen. Mögliche thematische Schwerpunkte sind feministische zeittheoretische und zeitpolitische Perspektiven auf: soziale und/oder ökologische Re_Produktionsprozesse, Sorgeverhältnisse, Partizipation und Demokratie, Kolonialität, Ableismus, Heteronormativität, Zeit und Raum oder widerständige feministischen Praktiken. Abstracts und Kontakt Der Schwerpunkt wird inhaltlich von Friederike Beier und Hanna Völkle betreut. Wir bitten um ein- bis zweiseitige Abstracts bis zum 30. November 2025 an friederike.beier@fu-berlin.de und voelkle@posteo.de oder an die Redaktionsadresse redaktion@femina-politica.de. Die Femina Politica versteht sich als intersektional feministische Fachzeitschrift. Sie fördert wissenschaftliche Arbeiten von Frauen und anderen geschlechtlich marginalisierten Personen (wie etwa trans*, inter*, nicht-binären oder geschlechternonkonformen Personen) in und außerhalb der Hochschule und lädt zum Einreichen inhaltlich qualifizierter Abstracts ein. Wir freuen uns über Beiträge jenseits eines weißen, eurozentrischen, cis-heteronormativen Feminismus. Abgabetermin der Beiträge Die Schwerpunktverantwortlichen laden auf der Basis der eingereichten Abstracts zur Einreichung von Beiträgen ein. Der Abgabetermin für die fertigen, anonymisierten Beiträge im Umfang von 35.000 bis max. 40.000 Zeichen (inklusive Leerzeichen, Fußnoten und Literatur) ist der 15. März 2026. Die Angaben zu den Autor*innen dürfen ausschließlich auf dem Titelblatt erfolgen. Alle Manuskripte unterliegen einem Double Blind Peer-Review-Verfahren. Pro Beitrag gibt es ein externes Gutachten (Double Blind) und ein internes Gutachten von den Herausgeber*innen. Ggf. kann ein drittes Gutachten eingeholt werden. Die Rückmeldung der Gutachten erfolgt bis spätestens 15. Mai 2026. Die endgültige Entscheidung über die Veröffentlichung des Beitrags wird durch die Redaktion auf Basis der Gutachten getroffen. Der Abgabetermin für die Endfassung des Beitrags ist der 15. Juli 2026.