Suchen
- Bis in die 1970er-Jahre waren in der Schweiz zehntausende Kinder, Jugendliche und Erwachsene von fürsorgerischen Zwangsmassnahmen betroffen: fremdplatziert, verdingt, entmündigt, in Anstalten versorgt. Viele kamen aus schwierigen sozialen und wirtschaftlichen Verhältnissen. Ihre Armut oder ihre von bürgerlichen Normen abweichende Lebensweise galt als Grund für massive Eingriffe und repressive Massnahmen. Seit einigen Jahren erheben Betroffene verstärkt ihre Stimme. Dass ihnen Unrecht geschah, wird heute offiziell anerkannt und es gibt in mehreren Kantonen Initiativen, dieses Unrecht ins kollektive Gedächtnis zu holen und eine gesellschaftliche Auseinandersetzung darüber zu führen. Die Ausstellung Die von der Historikerin Tanja Rietmann kuratierte Ausstellung stellt fünf Betroffene ins Zentrum. Die Szenografin Karin Bucher hat für die Ausstellung begehbare Raumbilder gänzlich aus Karton geschaffen, welche die Besucher:innen einladen, in die Geschichten dieser Menschen einzutauchen. Hörspiele und Archivdokumente erzählen die Schicksale. Und es wird gefragt: Wie betrifft uns das Geschehene heute? Die Hörspiele lassen sich via Mediaguide abrufen. Dieser kann auf das eigene Smartphone geladen werden. Am Besuchsservice stehen ausserdem ausleihbare Mediaguides zur Verfügung. An einigen Samstag- und Sonntagnachmittagen sind geschulte Personen aus dem Freiwilligenteam des Museums als Gesprächspartner:innen vor Ort. Sie bieten Interessierten ein offenes Ohr an, so dass die aufwühlende Ausstellungsthematik besprochen, verarbeitet oder weiter diskutiert werden kann.
- Are you aPhDcandidate exploring themes of activism and gender in the transatlantic space? Join the 2025 doctoral colloquium “The Gender of Activism: Networks, Circulation, and Solidarity in the Transatlantic Space”, a unique program designed to foster transdisciplinary dialogue, methodological reflection, and collaborative networks among early-career researchers. About the Program Organized by Institut Universitaire de France, Université de Lille (CECILLE), Université Libre de Bruxelles (CIERL), the Institut des Amériques (Washington Hub), and Georgetown University (Gender+ Justice Initiative and Women’s and Gender Studies Program), this hybrid seminar will take place monthly from March to December 2025, combining in-person sessions at Georgetown University (Washington, D.C.) with virtual participation. Through dynamic discussions, participant-led presentations, and guest lectures, the colloquium will address crucial questions at the intersection of activism and gender studies. Key themes include Activist Networks: How have transatlantic activist networks been structured? What role have gender and intersectionality played in their inclusion or exclusion? Circulation of Ideas: How have activist ideas, practices, and literature circulated between Europe and the Americas? What has this revealed about shared struggles and unique contexts? Solidarity in Action: What forms of solidarity have emerged in activist movements, and how have power dynamics shaped these collaborations? Methodological Challenges: How have researchers approached archives, sources, and discourse analysis to study activism in transnational contexts? This colloquium offers a space for doctoral researchers to refine their projects, share methodologies, and engage with a supportive community of peers and senior academics.
- Public Talk + Apéro: Bridging the Divide: Reimagining Researchers and Research Practices through Feminist Ethics of Care and Institutional Responsibility Prof. Dr. Luisa T. Schneider (VU Amsterdam) Date: Thursday, April 24; Time: 6:15 p.m. Location: Markthalle Basel, Salon (Steinentorberg 20, 4051 Basel) Cooperatively hosted by the Institute of Social Anthropology, the Center for Africa Studies, and the Center for Gender Studies, all from the University of Basel. Abstract The creation of the "researcher persona" in academia often occurs through the creation of an artificial split between personal identity and professional role, fostering a framework where positionality, personality, and lived experiences are systematically excluded from scholarly practice. This division, rooted in neoliberal academic structures and perpetuated by the myth of the "in-control academic", undermines the potential for grounded and transformative engagement in research. It disregards the emotional labor and vulnerabilities inherent in qualitative research. The reality of conducting research often includes the potential for researchers to witness or experience violence, as well as the emotional and ethical complexities that follow. These experiences are too often erased or muted in academic discourse, as their acknowledgment may be perceived as a threat to institutional competitiveness. This erasure not only fails to support researchers in processing trauma but also devalues the insights and ethical imperatives that such experiences can bring to knowledge production. This presentation argues that risks and vulnerabilities must be responsibly acknowledged and integrated into research processes, ensuring that researchers are supported rather than left to navigate these challenges in isolation. Drawing on feminist ethics of care and failure, this presentation proposes an alternative approach that centers relationality, vulnerability, and the acknowledgment of researchers’ positionalities as integral to scholarly rigor. By challenging the competitive and market-driven logic that views unpredictability and emotional engagement as liabilities, it advocates for a holistic reimagining of research as an ethically entwined and reflexive practice. The discussion further addresses institutional responsibilities in mitigating the risks researchers face, recognizing that the absence of robust support systems often exacerbates the emotional toll and ethical challenges of this work. Strategies for fostering a culture of care and shared responsibility will be outlined, emphasizing the need for institutions to create environments that prioritize researcher well-being, offer trauma-informed resources, and engage with the ethical dimensions of research vulnerability. Ultimately, this talk calls for dismantling the dichotomy of person and researcher, advocating for an academic paradigm that embraces the complexity of human experience, responsibly addresses the realities of violence and trauma, and values care as a cornerstone of research practice. By weaving these considerations into institutional structures, we can foster a research culture that is both ethically grounded and genuinely humane.
- Organisation im Wandel: Generationenmanagement für eine inklusive Arbeitskultur Die Online-Veranstaltungsreihe «Wissen am Mittag: Diversity – Chancengerecht die neue Arbeitswelt gestalten» wird vom Institut für Gender & Diversity angeboten. Fachpersonen und Organisationen sprechen zu Diversity-Aspekten und wie diese die Arbeitswelt beeinflussen. Wie können Organisationen den Generationenmix am Arbeitsplatz erfolgreich gestalten und eine Kultur der Inklusion fördern? Bei dieser Veranstaltung erhalten Sie praxisnahe Einblicke und wissenschaftlich fundierte Perspektiven zu einem Thema, das Unternehmen und HR-Fachkräfte gleichermassen bewegt. Freuen Sie sich auf zwei spannende Inputs: Lineo Devecchi, Projektleiter und Dozent am Institut für Gender und Diversity der OST –Ostschweizerfachhochschule bietet einen kurzen Einblick, was Generationenmanagement alles sein kann, aber nicht sein sollte, während der zweite Input aus der Unternehmenswelt sein wird. Genauere Informationen folgen hier noch. Nutzen Sie die Gelegenheit, um wertvolle Anregungen für Ihre eigene Organisation mitzunehmen und Ihre Fragen mit Fachleuten und anderen Teilnehmenden zu diskutieren. Seien Sie dabei und gestalten Sie die Zukunft der Arbeit aktiv mit! Referierende: Lineo Devecchi | OST - Institut für Gender und Diversity Weitere Informationen folgen Sprache: Deutsch Die Veranstaltungsreihe findet online über Teams statt. Der Link zur Veranstaltung wird Ihnen kurz vor dem Termin per Mail zugeschickt. Die Teilnahmegebühr für diese Veranstaltung beträgt CHF 25.- / Ermässigt CHF 20.-
- Am 29. April sorgen vielfältige Veranstaltungen für mehr Hintergrundwissen und zeigen wirksame Handlungsoptionen. Um sexuelle Belästigung im Kontext von Studium und Arbeit zu vermeiden und aufzuarbeiten, gilt es unser Verhalten zu reflektieren, die Grenzen anderer zu respektieren und Verantwortung zu übernehmen – für uns selbst und unsere Mitmenschen. Ob Aktionen an einzelnen Hochschulen oder Zoom-Inputs zu konkreten Fragestellungen: Unser Programm bietet hilfreiche Anknüpfungspunkte, um Bewusstsein und Wissen zu erweitern.
- Sexual and Reproductive Rights in the Digital Age: Tackling Threats and Seizing Opportunities MMS Conference: 30 April 2025 in Bern Medicus Mundi Switzerland In an era where digital innovation reshapes nearly every facet of our lives, the health sector finds itself at the intersection of unprecedented opportunity and significant challenge. Artificial intelligence (AI) and in particular social media have transformed the ways we access information, deliver services, and engage with communities on critical issues like sexual and reproductive health and rights (SRHR).
- Ein Abend im Museum: Erzählen gegen das Vergessen – Betroffene berichten In der Veranstaltungsreihe «Ein Abend im Museum – Gegen das Vergessen» werden Aspekte rund um die Ausstellung «Vom Glück vergessen. Fürsorgerische Zwangsmassnahmen in Bern und der Schweiz» beleuchtet. Am ersten Abend der Veranstaltungsreihe gehört die Bühne den Betroffenen. Bis in die 1970er-Jahre waren in der Schweiz mehrere hunderttausend Kinder, Jugendliche und Erwachsene von fürsorgerischen Zwangsmassnahmen betroffen – allein im Kanton Bern mindestens fünfzigtausend. Sie wurden entmündigt, verdingt oder fremdplatziert. Viele erlebten Gewalt oder Missbrauch. Doch was bedeutet das für das Leben eines einzelnen Menschen? Acht Betroffene von fürsorgerischen Zwangsmassnahmen erzählen im Rahmen einer «Living Library» ihre Geschichte. Die Besuchenden haben die Möglichkeit, in kleinen Gesprächsrunden mit den Zeitzeug:innen ins Gespräch zu kommen. Was mussten sie durchleben, und wie wirken die Geschehnisse bis heute nach? Was bedeutet es für sie, über das Erlebte zu sprechen, und was wünschen sie sich von unserer Gesellschaft? Living Library: Bei einer Living Library berichten Menschen als «lebende Bücher» von ihren persönlichen Erfahrungen. Ziel dabei ist es, das Verständnis für unterschiedliche Lebensrealitäten zu fördern und den Austausch zwischen den Besuchenden und den Zeitzeug:innen zu ermöglichen. Die Veranstaltung beginnt um 18 Uhr. Um 17 Uhr findet eine öffentliche Einführung in die Ausstellung statt, für die Sie sich hier anmelden können. Barbetrieb von 17.30 Uhr bis 20.30 Uhr. Eintrittspreis: CHF 16/Person Mitglieder des Fördervereins, Lernende, Studierende, AHV-/IV-Beziehende, KulturLegi-Inhaber:innen und geflüchtete Personen (N-, S-, F-Ausweis) erhalten 50% Ermässigung. Raiffeisen, Schweizer Museumspass, Kultur-GA, «Bern Museum Card 24h», «Bern Museum Card 48h» sowie der «Swiss Travel Pass» sind nicht gültig.
- Racism and Sexism in Higher Education – Why We Need Intersectional Approaches to Counter Discrimination Lecture, Discussion and Apéro with Dr. Bontu Lucie Guschke Friday, 2 May 2025, 15:00 – 17:00; Room B 102, Fabrikstrasse 8, 3012 Bern Racism and sexism are deeply embedded in our society and universities. While the need to eliminate these forms of discrimination in academia is widely acknowledged, structural and systemic barriers, along with the lack of an intersectional approach, continue to hinder meaningful change. Join us for a lecture and discussion with Dr. Bontu Lucie Guschke on the intersection of racism and sexism in academia and how intersectional approaches can effectively address discrimination and combat inequalities in higher education. The lecture will be held in English and will be followed by an apéro. The room is wheelchair accessible. Registration until April 30, 2025.
- SwissRepro Launch Event To launch our network, we invite all Swiss-based repro scholars to a one-day conference in Zurich, on the 13th of May 2025. The aim of the SwissRepro Launch Event is twofold: reflect on the past, present, and future of reproductive studies, with contributions from our two keynote speakers Prof. Marcia Inhorn and Prof. Sarah Franklin showcase current research projects in Switzerland and allow reproductive scholars to meet and network.
- Vielfalt leben – Gesundheit stärken: Interdisziplinäre Wege bei Geschlechtervielfalt – USZ Wir laden Sie herzlich zum Symposium „Vielfalt leben – Gesundheit stärken: Interdisziplinäre Wege bei Geschlechtervielfalt“ am Universitätsspital Zürich ein – einem offenen Raum für den interdisziplinären Austausch zu Geschlechtervielfalt. Wir möchten mit Ihnen über aktuelle Entwicklungen und interdisziplinäre Ansätze diskutieren, die die Lebenswirklichkeit und Gesundheitsversorgung von Personen mit Geschlechtervielfalt stärken.
- Geschlechtergerechtigkeit im Sport Was braucht es, um den Fussball und andere Sportarten geschlechtergerecht und -inklusiv zu gestalten? Dienstag, 13. Mai 2025, 18–19.30 Uhr in der Bibliothek zur Gleichstellung im Stadthaus Zürich Die Fussball Europameisterschaft der Frauenteams diesen Sommer bietet Anlass, mit Dr. Karolin Heckemeyer, Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW), die Entwicklung der Geschlechterverhältnisse und Geschlechtervorstellungen im Sport allgemein und im Fussball im Besonderen zu beleuchten: Wie steht es um die Gleichstellung der Geschlechter im Fussball? Wo warten Kicker*innen in Frauenteams noch immer auf Unterstützung von Vereinen, Verbänden und Sponsor*innen? Welche Körper werden im Sport als Frauenkörper anerkannt und welche nicht? Unter welchen Bedingungen ist geschlechterinklusiver Sport möglich?
- Pizza Bethlehem Geschlecht und Sport im Kontext Migration – Vernetzungsanlass mit Film und Referat Im Sommer 2025 findet in der Schweiz mit der UEFA Women’s EURO 2025 der grösste Frauensportanlass in Europa statt. Im Vorfeld dieses Sportfestes lädt das FrauenNetzwerk BL am 19. Mai 2025 zu einer exklusiven Abendveranstaltung mit Film und Referat ein. Wir widmen uns dem Thema «Geschlecht und Sport im Kontext Migration». Frauen und Mädchen mit Migrationsgeschichte sind von allen Bevölkerungsgruppen die am wenigsten sportlich aktive. Woran liegt das? Was können Sportvereine tun, um Frauen und Mädchen mit Migrationsgeschichte in ihre Sportaktivitäten einzubinden? Und welche Chancen und Perspektiven eröffnen sich dadurch für das gesellschaftliche Miteinander? Zur Einstimmung werden wir den Schweizer Film «Pizza Bethlehem» im Kino Sputnik in Liestal anschauen. Im Anschluss wird die Historikerin und Sportpädagogin Dr. Marianne Meier das Zusammenspiel von «Sport, Geschlecht und Migration» in einem Referat darlegen. Dabei gibt es Raum für Diskussion und Fragen aus dem Publikum. Anschliessend sind Sie herzlich zu einem Vernetzungsapéro eingeladen.
- Le décès de James C. Scott au cours de l’été 2024 a donné lieu à la publication de nombreux articles soulignant l’ampleur de sa contribution aux sciences sociales, et plus particulièrement à l’étude des sociétés sans État. Parmi ses concepts phares, la résistance infrapolitique, définie comme une « lutte prudente menée quotidiennement par les groupes dominés » (Scott, 2019 [1992], p. 317), a représenté un apport majeur dans la compréhension de l’agir politique des populations les plus subalternes, à diverses époques et dans différents contextes sociopolitiques. Pourtant, jusqu’ici, l’infrapolitique a rarement été au coeur de l’étude des résistances de femmes, et ce alors même que certaines modalités d’action politique féminines semblent s’inscrire dans cette logique. Depuis quelques mois par exemple, une nouvelle trend sur les réseaux sociaux invite à partager les actions quotidiennes mises en oeuvre par les femmes pour résister au sexisme de façon discrète et souvent sans bruit : n’acheter que des livres écrits par des femmes, prendre de la place dans les transports en commun, ne pas se décaler dans la rue… Ces « petits gestes », réalisés par des femmes ordinaires et non organisées, sont appelés sur les réseaux « micro-féminisme ». Ces formes de résistance, qui ne se limitent pas aux seules luttes féministes, existaient évidemment avant d’être nommées, mais alors comment les trouver, les identifier, les reconnaître et surtout les appréhender en tant que chercheur·ses ? Le concept d’infrapolitique offre-t-il un cadre particulièrement pertinent pour étudier ce type de résistances féminines ? Les femmes sont-elles davantage socialisées aux résistances souterraines et donc à l’infrapolitique ? Ce sont les questionnements qui guident cette journée d’études. L'objectif de cette journée d’études est de questionner la façon dont on peut utiliser l’infrapolitique et/ou ces autres concepts d'analyse dans des travaux de recherche sur les femmes et leurs formes de résistances discrètes, souterraines, silencieuses, sans les réduire à des formes de sous-politisation. Pour ce faire, nous proposons les trois axes de réflexion suivants. Cette journée d’études se tiendra le 21 mai 2025 au CERAPS à Lille, au campus Moulins de l’Université de Lille. Les propositions de communication d’une longueur maximale d’une page sont à transmettre avant le 24 janvier 2025 aux adresses suivantes : sidonie.verhaeghe@univ-lille.fr, margaux.viallon@univ-lille.fr et anis.zerde@univ-lille.fr. Elles devront préciser dans quel·s axe·s la communication s’inscrit et comprendront une brève présentation des auteur·ices. Elles pourront relever de différentes disciplines des sciences sociales, sociologie, science politique, anthropologie, philosophie ou histoire. Les propositions de doctorant·es et jeunes chercheur·ses sont bienvenues, ainsi que celles élargissant la perspective à différentes périodes historiques et espaces géographiques.
- "Wissensproduktion zu/in Macht- und Ungleichheitsverhältnissen – Perspektiven der bildungswissenschaftlichen Forschung" 2. Vernetzungstagung der Arbeitsgruppe "Bildung in gesellschaftlichen Macht- und Ungleichheitsverhältnissen" (BgMU) der Schweizerische Gesellschaft für. Bildungsforschung (SGBF) 22. Mai 2025, Muttenz, PH FHNW
- Koloniale Erbschaften? Geschlecht, Eigentum und die Reproduktion rassistischer Ordnungen im deutschen Kontext Hannah Vögele (University of Brighton, FU-BEST) Wie sind Geschlecht und Sexualität mit der Geschichte und Gegenwart kolonialer Aneignung verwoben? Mit Blick auf konkrete Konstellationen aus dem deutschen Kontext werden im Vortrag unter anderem die folgenden Fragen diskutiert: Welche Rolle spielen staatlich regulierte familiäre und intime Beziehungen dabei, Eigentumsverhältnisse zu reproduzieren? Wie hat sich dabei ein koloniales Erbe in Vorstellungen und Theoretisierungen geschlechtlicher und sexueller Identität eingeschrieben? Und wie haben gerade feministische Bewegungen hegemoniale Strukturen sowohl verstärkt als auch herausgefordert? Hybridveranstaltung: Seminarraum 2, Freie Universität Berlin, Philosophisches Institut, Habelschwerdter Allee 30, 14195 Berlin Organisiert und moderiert von Abibi Stewart (FU-Berlin), im Rahmen des SFB/TRR-Projekts Dynamiken der Reproduktionsökonomie. Formen der Aneignung in globalen Fertilitätsketten.
- Die Online-Veranstaltungsreihe «Wissen am Mittag: Diversity – Chancengerecht die neue Arbeitswelt gestalten» wird vom Institut für Gender & Diversity angeboten. Fachpersonen und Organisationen sprechen zu Diversity-Aspekten und wie diese die Arbeitswelt beeinflussen. Was ist Neurodiversität und wie können Organisationen die einzigartigen Stärken neurodivergenten Mitarbeitenden erkennen und fördern? In dieser Online-Veranstaltung erfahren Sie mehr über Neurodivergenz und Neurodiversität. Wir laden Sie ein, das Potenzial neurodiverser Teams für eine innovative Arbeitskultur zu entdecken. Neurodiversität: Die natürliche Vielfalt wie Menschen Informationen verarbeiten, «neurologische Diversität» (beinhaltet alle Menschen). Neurodivergenz: Beschreibt Menschen, deren kognitive Funktionen von denjenigen abweichen, die wir innerhalb der Norm betrachten (neurotypisch) z.B. mit ADHS, Autismus oder Legasthenie (15 – 20% der Bevölkerung). Katherine Weidenbach, Stellvertretende Geschäftsführerin des prisma Zentrum für Neurodiversität und Lebenskunst ist Psychiaterin und Autismus-Fachberaterin, sie wird in ihrem Input beleuchten was Neurodiversität ist und was die Arbeit von prisma ausmacht. Iris Gallmann, CEO von auticon Schweiz, berichtet über die Arbeit bei auticon. auticon ist ein IT-Beratungsunternehmen, welches ausschliesslich Menschen auf dem Autismus-Spektrum als Consultants beschäftigt und so deren einzigartigen Stärken mit komplexen Technologieanforderungen paart. Die Expertinnen gehen in ihren Inputs darauf ein wie Organisationen die Arbeit mit neurodivergenten Personen bzw. ihre Arbeitskultur neurodivers-sensibel gestalten können. Nutzen Sie die Gelegenheit, um wertvolle Anregungen für Ihre eigene Organisation mitzunehmen und Ihre Fragen mit Fachleuten und anderen Teilnehmenden zu diskutieren. Seien Sie dabei und gestalten Sie die Zukunft der Arbeit aktiv mit! Referierende: Katherine Weidenbach | prisma – Zentrum für Neurodiversität und Lebenskunst Iris Gallmann | auticon Sprache: Deutsch Die Veranstaltungsreihe findet online über Teams statt. Der Link zur Veranstaltung wird Ihnen kurz vor dem Termin per Mail zugeschickt. Die Teilnahmegebühr für diese Veranstaltung beträgt CHF 25.- / Ermässigt CHF 20.-
- Nous avons le plaisir de vous annoncer la tenue du BruLau, école d’été internationale francophone de recherche en études de genre du 2 au 6 juin 2025 à Marseille. Organisée depuis 2018 par la Structure de recherche interdisciplinaire sur le genre, l’égalité et la sexualité (STRIGES) de l’Université Libre de Bruxelles, le Centre en études genre (CEG) de l’Université de Lausane, cette 7e édition est organisé par Aix–Marseille Université, en partenariat avec CIVIS et collaboration avec les institutions fondatrices de l’événement et l’Université de Bucarest. Le BruLau offre une opportunité unique aux doctorantes et doctorants intéressé·es par les études de genre de se réunir pour cinq jours d’échanges intensifs et enrichissants. L’école d’été se tiendra dans le magnifique cadre de la cité phocéenne, alliant ainsi réflexion académique et découverte culturelle. Modalités de sélection Un curriculum vitae ; Une brève lettre de motivation d’une page expliquant la manière dont la participation à l’école d’été s’insère dans le parcours de formation à la recherche ; Un résumé du texte que sera présenté dans le cadre des « ateliers du genre » (projet de thèse, chapitre de thèse, article). Ce résumé inclura les éléments suivants : les disciplines mobilisées, 3-4 mots clés et une courte liste de références mobilisées dans le texte soumis à discussion. Il ne dépassera pas 1400 mots/8000 caractères espaces compris. Critères de sélection L’école doctorale est ouverte à toutes les disciplines, mais la perspective de genre doit être au cœur de la recherche doctorale. Cette recherche doit également s’inscrire dans les thématiques annuelles de l’école et faire preuve d’un degré approprié de problématisation et de construction de l’objet de recherche. Inscriptions jusqu’au 3 février 2025 sur : https://brulau2025.sciencesconf.org/myspace/index
- (TRANS–) SEXUALITIES SUMMER SCHOOL 2025 June 2-6, University of Amsterdam, The Netherlands with Patricia Gherovici, Antonios Poulios, Alara Adilow, hannah baer, Rosie Stockton, Maxi Wallenhorst, Misha Kavka, Marija Cetinic, Diego Semerene (Trans—) in parenthesis with dash: the terrain of the latent, always already, the non-obvious. What traverses, compromises, confounds. What reminds us of the defensive fiction that identity is. (Trans—) in parenthesis with dash: what hesitates, what demurs, what insists. The body for/in psychoanalysis: not a collection of organs working in synchrony. A necessarily dysfunctional body—even in its best-case iteration. The subject has a body, the subject is not a body. The subject has a body and speaks with it. This is the subject’s dis-function. The (Trans–) Sexualities Summer School is an intensive five-day series of lectures, seminars, workshops, roundtables, performances, and mentorship sessions at the intersection of trans theory and psychoanalysis. Our aim is to stage encounters between fields that tend to be at odds with one another, making psychoanalytic scholars and practicing psychoanalysts, particularly of the Lacanian-Freudian tradition, enter into conversation with trans and queer theorists. Following Leo Bersani’s maxim that queer theorists are Lacanians without knowing it (and vice versa), we seek forms for making such ‘not knowing’ known. The summer school sessions will consist of writing workshops and lectures, poetry readings and the close-reading of canonical psychoanalytic texts alongside contemporary theoretical scholarship and literature. We encourage applications from graduate students, scholars, practicing or training analysts, and artists with a background in or curiosity about psychoanalysis and trans theory. At the University of Amsterdam, psychoanalysis is explored through trans and queer frameworks via the Sex Negativity and Queer Analysis research groups following a series of conceptual paradigms. We Have Never Had Sex thinks sex as a site of or an encounter with negativity. Desire for Trans explores the multiplicity of forms a subject’s investment in trans-ness can take by asking: Who desires trans-ness and how? What are the mechanisms that keep sexual desire for trans-ness from becoming love? And what are the singular ways trans subjects are marked by desire? The Queerness of Babies explores the figure of the baby as a screen for society’s anxieties and comforts, projections and pleasures. Bareback Now asks after the contemporary function of this practice. The (Trans–) Sexualities Summer School opens up the work of our research groups to an international audience. This year’s iteration of the (Trans–) Sexualities Summer School will collectively engage with critical concepts at the intersection of transness and psychoanalysis: difference (sexual, gender, class, racial); object (of demand, need, desire); structure (psychosis, neurosis, perversion). Schedule: Monday June 2--Friday June 6, from 10:00 to 18:00 Location: University of Amsterdam Scholars and Mentors: Patricia Gherovici, Ph.D. is a psychoanalyst, analytic supervisor, and recipient of the 2020 Sigourney Award for her clinical and scholarly work with Latinx and gender variant communities. Her most recent publication is the pamphlet Bodies to Wear: Four Lacanian Takes on Trans (Everyday Analysis: 2025). Her single-authored books include The Puerto Rican Syndrome (Other Press: 2003), Please Select Your Gender: From the Invention of Hysteria to the Democratizing of Transgenderism (Routledge: 2010) and Transgender Psychoanalysis: A Lacanian Perspective on Sexual Difference (Routledge: 2017). She edited Psychoanalysis, Gender and Sexualities: From Feminism to Trans* (Routledge: 2023), and the Routledge International Handbook of Psychoanalysis and Gender forthcoming in 2026. Antonios Poulios is a clinical psychologist MSc, PhD and a psychoanalyst. He works in private practice and is also adjunct professor in the Department of Psychology, University of Crete, Greece. Additionally, he is consultant to AIDS Action Europe, scientific associate of the Greek Association of People Living with HIV “Positive Voice” and member of the training committee of Orlando LGBT+ "Mental Health without Stigma". He was awarded the international prize for outstanding contribution in the intersectional approach of sexuality from psychoanalytic and cultural perspective of the Alexandra and Martyn Symonds Foundation by the journal Studies in Gender and Sexuality for 2022. Alara Adilow, named 'literary talent of 2024' by de Volkskrant, is a Dutch poet of Somali descent. Her poetry collection Myths and Stoplights (Uitgeverij Prometheus, 2022) was awarded the Herman de Coninck Prize and the C. Buddingh's Prize. The collection was also shortlisted for the Grote Poëzie Prize in 2023. Adilow is currently working on her debut novel, which will be published by De Bezige Bij in 2025 under the title Kijk es naar al dit licht. hannah baer is a writer based in New York. She is the author of the memoir Trans Girl Suicide Museum. Her forthcoming book, The Life of the Party, arrives in 2027 with MCD. Rosie Stockton is the author of Fuel (nightboat books 2025) and Permanent Volta (nightboat books 2021), recipient of the 2019 Sawtooth Prize judged by Brian Teare. Their poems have been published by Social Text Journal, VOLT, Jubilat, Apogee, Mask Magazine, Tripwire and WONDER PRESS. They are currently a PhD Candidate in the Gender Studies Department at UCLA. Rosie lives and works in Los Angeles. Maxi Wallenhorst is a writer living in Berlin. Next to dance dramaturgy, translation, and art writing, Maxi works on dissociative poetics in capitalism. Recently, Maxi’s essays have appeared in e-flux journal and in Elif Saydam’s Two Cents (Mousse, 2022). In progress: A transvestite romance set in a half-allegorical ’20s Berlin. Misha Kavka is a professor of cross-media culture at the University of Amsterdam and co-founder of the research group Queer Analysis at the Amsterdam School for Cultural Analysis. She has published widely on gender, sexuality, celebrity and affect in relation to television, film and media technologies. She is the author of Reality Television, Affect and Intimacy (Palgrave Macmillan, 2008) and Reality TV (Edinburgh University Press, 2012), and the co-editor of volumes and special issues on reality television, gothic culture and feminist theory. Marija Cetinic works as Assistant Professor of Literary and Cultural Analysis at the University of Amsterdam, coordinates the MA Comparative Literature, and is a researcher at the Amsterdam School for Cultural Analysis. She is a founding member of the research group Sex Negativity and runs the seminar series We Have Never Had Sex. At Sandberg Institute, she teaches in the MA Critical Studies. At Perdu, center for poetry and experiment, she is a member of the programming collective. Her current research is on negativity and feminisation. Diego Semerene is Assistant Professor of queer and transgender media at the University of Amsterdam and co-founder of the Queer Analysis Research Group at the Amsterdam School of Cultural Analysis. Semerene’s research interests lie at the intersection of fashion studies, trans theory and Lacanian psychoanalysis. Recent publications include “The Trans Gender Subject of Fashion,” for the International Journal of Fashion Studies (2024) and “Embarrassing Subjects, Undisplayable Objects: Of Impossible Encounters Between Trans and Cis That Have Nonetheless Taken Place” (2024) for the Un/engendering the Collections project by the Dutch Research Center for Material Culture/Wereld Museum. Application procedure Applicants are asked to submit their CV and a Statement of Interest (350 words maximum) as one PDF file to tsp.summerschool@gmail.com by April 1, 2025. Selected participants will be notified by April 15, 2025. Participants will be asked to pay the registration fee by April 30, 2025. Registration Fee: The registration fee is €250. The reduced fee for students enrolled at a Dutch institution of higher education is €100. The (Trans–) Sexualities Summer School is organized by prof. Misha Kavka (University of Amsterdam), Marija Cetinic (University of Amsterdam), and Diego Semerene (University of Amsterdam). The Summer School 's public program is supported by the Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA), the Netherlands Institute for Cultural Analysis (NICA), and the research groups Sex Negativity and Queer Analysis. For information about the summer school contact: tsp.summerschool@gmail.com
- Wie geht weibliche Solidarität? Franziska Schutzbach präsentiert «Revolution der Verbundenheit» Donnerstag, 5. Juni 2025, 18–19.30 Uhr im Musiksaal im Stadthaus Zürich Zur Einstimmung auf den 14. Juni lädt die Fachstelle zum BiblioTalk Spezial ein: Franziska Schutzbach, Soziologin und Autorin, präsentiert ihr neustes Buch «Revolution der Verbundenheit: Wie weibliche Solidarität die Gesellschaft verändert». Anhand zahlreicher Beispiele aus Vergangenheit und Gegenwart beschreibt Franziska Schutzbach, wie Frauen trotz Spaltung und Differenz durch ihre Beziehungen Revolutionen ermöglicht haben, und wie sie patriarchale Strukturen in Alltag und Politik lockern konnten, weil sie sich verbündeten und befreundeten.
- This interdisciplinary event will explore the structural, political, and affective tensions that shape contemporary care practices, especially in contexts where care and control intersect—such as safehouses, violence prevention programs, and child protection systems. Drawing on feminist, queer, decolonial, disability, and childhood studies, the workshop aims to rethink prevailing frameworks for understanding care’s dual role in sustaining and subjugating lives.
- The politics of cultural appropriation: A deep history of yoga Invited speakers: Prof. Dr. Sunila Kale and Prof. Dr. Christian Novetzke, University of Washington, Seattle, USA In this talk, we engage debates around the cultural politics of yoga taking place within the United States and in relation to the history, culture, and social orders of India. We identify two distinct streams of this debate. In the first, one set of Indian-American diaspora voices criticizes the extent to which yoga has become a practice dominated by white upper-class practitioners, tracing this dominance to neocolonialism, postcolonial capitalism, the marketing of Orientalism, white racism, and the subjugation of the Global South. Running alongside and sometimes in tension with these arguments are another set of assertions about the origins and practices of yoga in India, expressing the idea that yoga is primarily or fundamentally Hindu. Our aim is to nuance these important arguments about the cultural politics of yoga by exploring textures of the religion, history, and politics of yoga that are often muted in this debate. Specifically, we address how yoga became a tool in anti-colonial politics but did so in a way that erased the multi-religious and multi-caste history of yoga, how yoga was moved outside of India in the early 20th century by a set of mostly Indian practitioners and teachers, and the demographic distinctions between the contemporary nation-state of India and its Indian American diaspora. Sunila Kale is professor in the Jackson School of International Studies and Christian Novetzke is professor in the Jackson School of International Studies and the Comparative History of Ideas, at the University of Washington. In 2025, their book The Yoga of Power: Yoga as Political Thought and Practice in India, was published with Columbia University Press.
- 30 Jahre FRI – Jubiläumsfeier Das Schweizerische Institut für feministische Rechtswissenschaft und Gender Law (FRI) feiert 30 Jahre seines Bestehens! Save the Date Seit drei Jahrzehnten setzen wir uns mit Leidenschaft und Engagement für feministische Rechtsstudien und Gendergerechtigkeit ein. Anlässlich dieses besonderen Jubiläums planen wir eine festliche Veranstaltung am 28. Juni 2025, um auf unsere Erfolge zurückzublicken, inspirierende Redner*innen willkommen zu heissen und gemeinsam in die Zukunft zu blicken. Weitere Informationen zu unserem Jubiläumsprogramm folgen in Kürze – bleiben Sie gespannt!
- The inaugural European Intersectional Humanities Summer School will be held at Maynooth University in Summer 2025. It will offer an innovative and transformative experience at the intersection of critical theory, social justice and humanities scholarship. Convened by Professor Anna Hickey-Moody, the Summer School will bring together scholars, activists and students for an immersive exploration of how intersectionality shapes and is shaped by the human experience across various fields of inquiry. With a focus on fostering inclusive, interdisciplinary dialogue, this immersive event features an exceptional lineup of distinguished guest appearances from Tapasya Narang, Dónal Hassett, Jeneen Naji, Sandy O'Sullivan, Jennifer Redmond, Divya Garg, Richard Huddleson, Marissa Willcox and Gavan Titley. These expert voices contribute to the rich landscape of discussions and practice-based workshops that address key themes of race, gender, identity, coloniality and the socio-political dynamics influencing the humanities today. The Summer School not only provides a platform for engaging with complex ideas but also emphasises the importance of building solidarity across diverse communities in academic and activist spaces. Attendees will have the opportunity to engage in collaborative learning environments, where they can critically interrogate dominant narratives and reimagine new possibilities for a more inclusive and equitable future. Through lectures, discussions of texts, and hands-on workshops, participants are invited to engage in deep reflection on the practical applications of intersectional thinking to fields like literature, history, media and cultural studies. The inaugural Intersectional Humanities Summer School at Maynooth University marks a significant step forward in creating spaces where the humanities can more meaningfully intersect with global struggles for justice, equity, and representation. The Intersectional Humanities Summer School will held on the North campus in the Arts & Humanities Institute, starting Monday, July 14th and finishing up Friday, July 25th. Maynooth University is located in the heart of Ireland's only historic university town. Many of the oldest historic buildings and trees in the town are located on the South campus, which is a short stroll away and dates back to 1795. Attendees will be accommodated on-campus and are connected to the nearby Dublin city centre by rail or bus. Spaces are limited and the price is €3,750 (including accommodation). A full programme will be available January 2025. If you have any questions please contact muahi@mu.ie
- NOISE Summer School 2025 – Sexual Citizenship: Bodies, Technologies and Governance How is sexual citizenship constructed and negotiated in relation to contemporary practices and technologies of biopolitical governance? How do communities use technology to extend the boundaries of their social and political spaces/networks, whilst interrogating the separation of private and public, the citizen and the foreigner? How have queer and trans lives benefited from—or been hindered by—their being imagined and evoked through membership of the nation-state? What kinds of “acts of citizenship” are possible for communities of marginalized sexual and gender identities? This year’s NOISE summer school focuses on how sexuality is negotiated, practiced, and mediated in relation to various notions of citizenship. The concept of “citizenship” can be defined as outlining the contours of the society a community aspires to create (Mouffe 1993). Or, in the words of Judith Butler, “the nation-state can only reiterate its own basis for legitimation by literally producing the nation that serves as the basis for its legitimation” (Butler and Spivak 2007, 31). Citizenship is, therefore, inseparable from border construction and policing. It serves as a mechanism for establishing distinctions between “us” and “them”, “insiders” and “outsiders,” the “good” and the “bad”, “health” and “pathology,” “public” and “private.” This dynamic often involves technologies of management and governance set up to protect preexisting notions of purity and its assumed value . These aspects highlight how citizenship functions not only as a legal or political status but also as an instrument for delineating and regulating societal boundaries. During the summer school, we will address forms of technologically mediated biopolitical governance and policing that aim to regulate our sexual lives. One of the features of our modern and contemporary societies is how “private decisions and practices have become intertwined with public institutions and state policies, such as public discourse on sexuality, legal codes, medical system, family policy, and the media” (Oleksy 2009, 4). A central concept for our discussions is “sexual citizenship”, which addresses that precise space where “our most intimate lives” become a springboard for a “claim to rights” on the part of citizens (Plummer 2003). Such rights are granted to sexual and gender minorities under very specific conditions insofar as the rights of sexual minorities are seen to benefit and contribute to the reproduction of the hegemonic world system of welfare capitalism (Wilson 2009). As seen with ongoing debates on biocitizenship related to constraints placed on homosexuals when it comes to blood donation (Weil 2023), access to and distribution of HIV Pre-Exposure Prophylaxis (Jones et al. 2020), access to gender confirmation therapies, or the ever-present “charmed circle” of “good” sexuality (Rubin 2011), sexual citizenship is inseparable from strategies of biopolitical governance, such as fast-developing “smart” systems of self-quantification, diagnosis, and administration (Lupton 2016; Isin and Ruppert 2020). Apart from technologies of governance, we will address the many potential political, aesthetic, and ethical “acts of citizenship” (van Klinken 2018) through which individuals and collectives engage with, and express themselves in, the public realm, in particular in relation to sex, gender, and sexuality. Such “acts of citizenship” represent practices through which individuals position themselves as social agents while simultaneously contributing to the imagination of new political and societal possibilities that are yet to come (van Klinken 2018), within or beyond the constraints of the nation-state. This edition of the NOISE Summer School introduces students to key discussions and debates in queer, feminist, anti-racist, postcolonial, and decolonial, as well as media studies. It focuses on the various mechanisms through which citizenship generates processes of exclusion while also fostering.
- Ces dernières années, de nombreux dispositifs et mesures ont été mis en place, en Suisse comme dans d’autres pays, pour réduire les inégalités de genre dans le milieu académique. Ces actions impliquent à la fois les institutions de financement de la recherche et les politiques des hautes écoles visant à soutenir les étudiantes, les chercheuses et les professeures dans leur parcours. En faisant dialoguer recherches et expériences de terrain, cette rencontre a pour objectif d'interroger la persistance des inégalités tout en abordant les défis rencontrés par les diverses mesures proposées pour soutenir la relève féminine. La rencontre est organisée par l’équipe en charge du programme de mentorat Soutien à la relève féminine dans les domaines de la santé et du travail social de la HES-SO: Valérie Santschi, Institut et Haute Ecole de la Santé La Source, Lausanne Carola Togni, Haute école de travail social et de la santé Lausanne (HETSL) Isabelle Probst et Catherine Larocco, Haute Ecole de Santé Vaud (HESAV) Programme 13h30 — 13h50 Accueil et introduction Valérie Santschi, Professeure, Institut et Haute Ecole de La Santé La Source, Lausanne et Co-responsable du programme de mentorat, HES-SO Christine Pirinoli, Vice-Rectrice Recherche et Innovation, HES-SO 13h50 — 14h35 Repenser l’excellence scientifique dans une perspective inclusive Marion Paoletti, Professeure, Université de Bordeaux (France) 14h35 — 15h00 Pause 15h00 — 15h45 Politiques d’égalité dans les hautes écoles en Suisse : état des lieux et perspectives Nicky Le Feuvre, Professeure, Université de Lausanne 15h45 — 16h00 Pause 16h00 — 17h30 Table ronde : Échanges autour de programmes de soutien aux carrières féminines Manuela Schicka, Coordinatrice du Réseau romand de mentoring pour femmes et des ateliers REGARD, Service égalité, diversité et inclusion (EDI), Université de Fribourg Aurélie Jung. Collaboratrice scientifique, HETSL Carola Togni, Professeure HETSL, Co-responsable du programme de mentorat HES-SO Jasmine Lorenzini, Responsable Egalité, diversité et inclusion dans l’encouragement à la recherche, Fonds national suisse Isabelle Skakni, Responsable du Service Relève et carrières académiques, HES-SO et Dorina Dervishi Mathez, Chargée de projet Carrières académiques et Intégrité scientifique et Conseillère en développement de carrière, HES-SO Animation : Sabine Kradolfer, Déléguée égalité & diversité, HES-SO Dès 17h30 Apéritif
- Colloque « Saisir les savoirs en mouvement : le genre au prisme de la santé » Les doctorant·es du TETRAS organisent les 13 et 14 octobre 2025 un colloque scientifique intitulé « Saisir les savoirs en mouvement : le genre au prisme de la santé ». Cet événement entend prolonger des réflexions esquissées lors du séminaire itinérant du RJCSS et encourager la décentralisation des échanges scientifiques chère au réseau. Il s’adresse aux jeunes chercheur·euses ainsi qu’aux chercheur·euses titulaires en sciences sociales (notamment sociologie, anthropologie, histoire et philosophie) désireux·ses d’interroger leurs terrains à partir des questions développées dans cet appel. L’évènement sera suivi d’un nouvel appel en vue d’une publication (numéro de revue ou ouvrage collectif) destinée à valoriser les échanges qui s’y seront tenus. Ce colloque entend explorer la construction, la circulation et la transformation des savoirs sur le corps et la santé, envisagée au sens large : depuis les échelles du biopouvoir jusqu’aux pratiques de soin de soi à des échelles plus locales et intimes. L’enjeu est de mettre la focale sur le fait que ces savoirs sont pris dans des rapports de genre et peuvent contribuer à les transformer (à travers les conceptions normatives qu’ils portent, à travers les personnes qui les mettent en circulation, etc.). L’appel se structure en quatre axes : il s’agit d’abord d’interroger la place qui est faite aux savoirs expérientiels et minoritaires (à travers les épistémologies féministes, mais aussi les travaux sur l’autonomisation des patients). Ensuite, l’appel propose des réflexions concernant l’intériorisation des savoirs et la manière dont ils peuvent être négociés subjectivement et collectivement (reconfiguration des identifications genrées à la faveur d’une intervention médicale, hybridations entre plusieurs savoirs concurrents, etc.). Le troisième axe porte sur les supports et la matérialité des savoirs (Sont-ils saisis dans des dispositifs ? S’agit-il de récits ou de savoirs pratiques ? Comment l’espace intervient-il dans leur circulation ?). Enfin, l’appel interroge les « temporalités » de ces savoirs en questionnant leur rôle dans les parcours biographiques, la manière dont ils peuvent participer à construire des âges genrés, ou encore circuler à travers les générations. Les propositions de communication prendront la forme d’un résumé de 3000 à 4000 signes (espaces compris) maximum hors bibliographie. Elles sont à envoyer à l’adresse savoirsgenresante@gmail.com avant le 28 avril 2025. Merci d’y faire figurer le titre de la communication, l’axe ou les axes dans lesquels elle pourrait s’inscrire ainsi que votre nom, prénom, statut, rattachement institutionnel et adresse e-mail. Le comité scientifique reviendra vers les communicants pour les notifier de sa décision le 26 mai 2025.
- Wen-Do – Selbstbehauptung und -verteidigung Kurs für Studentinnen und weibliche Universitätsangehörige; Freitag, 31.10.2025, 10:00 Uhr Blöd angemacht? Unsicher allein unterwegs? Angefasst, wie es nicht erwünscht ist? Dagegen lässt sich etwas tun! Die körperliche und geistige Selbstbehauptungs- und Selbstverteidigungsart Wen-Do, welche von Frauen für Frauen entwickelt wurde, zeigt Ihnen Handlungsmöglichkeiten auf. Durch die Thematisierung von Ängsten und Unsicherheiten können Sie Strategien erarbeiten, um Ihre eigenen Grenzen besser behaupten zu können. Über einfache körperliche Selbstverteidigungstechniken lernen Sie im Kurs aktiv zu werden, Ihre vorhandenen Kräfte zu erkennen und sie im Notfall gezielt einzusetzen. Für Wen-Do braucht es keine speziellen sportlichen Vorkenntnisse. Zielgruppe: Studentinnen und weibliche Universitätsangehörige Ziele: Die Teilnehmerinnen üben Selbstbehauptung mit Körpersprache, Mimik und Sprache bei Alltagsbelästigungen und anderen fordernden Situationen ein setzen sich mit Unsicherheiten und Ängsten auseinander lernen ihre vorhandenen Kräfte zu erkennen und im Notfall einzusetzen setzen sich mit gesellschaftlichen Rollenerwartungen auseinander Kosten: Studentinnen CHF 30.-, Mitarbeiterinnen der Universität Bern CHF 50.-, Externe CHF 80.- Kurssprache: Der Kurs wird auf Deutsch angeboten. Teilnahme ist auch auf Englisch möglich!