Rechercher
- Les normes onusiennes sur le crime d’honneur : d’une forme de « pratique traditionnelle » à un objet de l’Agenda 2030 Entre 2000 et 2015, l’Assemblée générale des Nations Unies adopte plusieurs textes contre la pratique du crime d’honneur. Cette pratique, poussant généralement des hommes à tuer des femmes de leur propre famille pour laver l’honneur tribal, est comprise via les taxinomies et classifications onusiennes construites depuis les années 1950. Cette « pratique traditionnelle » (années 1950-1990), « violence envers les femmes » (années 1990-2000) ou « homicide intentionnel » (dès les années 2000) apparait comme incompatible avec les valeurs religieuses et les droits humains, malgré certaines caractéristiques questionnant le rapport entre la liberté de religion et le principe d’égalité. Comment d’une forme de « pratique traditionnelle » dans les années 1980 le crime d’honneur devient-il en 2015 un objet de l’Agenda 2030 pour le développement durable ? L’enquête interdisciplinaire (histoire, anthropologie, droit) retracera la généalogie des normes onusiennes sur le crime d’honneur en révélant leurs implications en termes de droits humains des femmes. Aurore Schwab est chercheuse senior au Global Studies Institute de l’Université de Genève. Docteure en Histoire et Anthropologie des religions, elle a publié sa thèse sur L’émergence de la norme internationale sur le « crime d’honneur ». Une analyse du discours onusien dans la perspective de l’histoire des religions (Peter Lang, 2021). Dans le cadre du projet de recherche qu’elle dirige sur les Objectifs de développement durable et les religions financé par la Branco Weiss Fellowhip (ETHZ), elle va publier très prochainement un ouvrage intitulé Une mythologie onusienne ? Généalogie textuelle des droits humains relatifs aux femmes et aux religions (Pedone, prévu en 2024).
- Anti-Gender-Politiken in Europa RESIST ist ein vierjähriges Projekt, das von Horizon Europe finanziert und von Prof. Kath Browne am University College Dublin koordiniert wird. Bei der jetzt vorgestellten Untersuchung handelt es sich um die erste Phase des Projekts, der Kartierung von Anti-Gender-Politiken, die von Prof. Gavan Titley an der Universität Maynooth koordiniert wurde. Die Ergebnisse des RESIST-Projekts, die wir jetzt veröffentlichen, zeigen, in welchem Ausmass die Rechte von Transpersonen und das Engagement für LGBTIQ+-Anliegen international zur Zielscheibe der "Anti-Gender"-Politik geworden sind. Unsere Forschung ist die erste transnationale Studie, die einen detaillierten Vergleich zwischen Parlamenten, Medien und öffentlichen Debatten bietet. Auf unsere Webseite finden Sie die Forschungsergebnisse in mehreren Dokumenten: (a) eine Präsentation der transnationalen Ergebnisse, (b) eine Zusammenfassung der Forschungsergebnisse, die sich an die Zivilgesellschaft und politische Entscheidungsträger*innen richtet, und (c) den vollständigen Bericht mit den Fallstudien, die in Ungarn, Polen, der Schweiz, dem Vereinigten Königreich und dem Europäischen Parlament durchgeführt wurden. Das Online-Webinar zum Start der Studie findet über Zoom statt. Den Link zur Anmeldung finden Sie runter. Bitte melden Sie sich bis spätestens Montag, den 15. April, an. Wenn Sie weitere Informationen über das RESIST-Projekt erhalten möchten, tragen Sie sich bitte hier in unseren Newsletter ein.
- Cette exposition présente une mosaïque créée le 25 novembre 2023 lors de la Journée mondiale contre les violences faites aux femmes, en salle de lecture de la bibliothèque Chauderon. Programme 16h Bienvenue, visite de l'expo 16h25 Une minute de silence en femmage aux victimes 16h27 Photo de groupe (avec votre accord) 16h30 Table ronde en présence de représentent.es de : Centre de Liaison des Associations Féminines Vaudoises Amhara Association Switzerland Amnesty International Lausanne Modération par l'artiste Kidist 18h Vernissage & apéritif 18h40 Fin du vernissage Ensemble on est plus forts. Amplifier les voix des 'sans voix' . Organisé par Amhara Association Switzerland et Endurance Art, en collaboration avec la Bibliothèque Chauderon, Lausanne.
- Conférence de Solene Gouilhers et Delphine Gardey, Institut des études genre de l'Université de Genève Dans le cadre du cycle « Sexualités et justice reproductive » – conférences et séminaire du CEG 2023-2024
- Creaking beneath their own bureaucratic weight and suspected of racial bias, the British ministries charged with managing migration in the 1980s were eager for a miracle. In particular, they sought to restrict the migration of Asian women and children to join a sponsoring family member settled in the United Kingdom. Yet the wives, financees and children of men settled in Britain before 1973 were legally entitled to come, and could not be excluded even on medical grounds. This presentation will explore the ways in which the British state sought to turn female and child bodies into identity 'documents' through blood and 'virginity' testing, but especially through DNA 'fingerprinting'. Roberta Bivins will set this new molecularization of immigration management in its imperial context, and explore the unanticipated risks posed by medical certainty at the border. About the speaker Roberta Bivins is Professor of the History of Medicine in the Department of History at the University of Warwick, and Director of Warwick's Centre for the History of Medicine. Her work has focused on Britain as a node in extensive global networks of migration and exchange from the late seventeenth century until the present day. Bivins’ first two books examined the cross-cultural transmission of medical expertise, particularly in relation to global and alternative medicine (Acupuncture, Expertise and Cross-Cultural Medicine, 2000 and Alternative Medicine? A History, 2007). Since 2004, funded by the Wellcome Trust, she has studied the impacts of immigration and ethnicity on post-war British health, medical research and practice. This research has formed the basis of a monograph (Contagious Communities: Medicine, Migration and the NHS in Post War Britain, 2015) and a range of scholarly articles.
- Conférence et cours public par Alexandre Grandjean, organisé par le Centre Suisse Islam et Société Alexandre Grandjean est titulaire d’un doctorat ès sciences des religions, délivré par la Faculté de théologie et de sciences des religions de l’Université de Lausanne. Il est actuellement chercheur senior à l’Institut de sciences sociales des religions (ISSR). Ses intérêts de recherche en socio-anthropologie portent sur les mouvements de spiritualités contemporaines, les thématiques de la durabilité, les transformations socio-culturelles des milieux agricoles, et les enjeux de genre liés aux mouvements de spiritualité contemporaine.
- Conférence / discussion À l’occasion de la journée de lutte contre le harcèlement sexuel dans les milieux académiques, cette présentation explorera les diverses expériences dans le contexte éducatif, en mettant en lumière les minorités et les groupes marginalisés. Après une présentation du dispositif HETSL de prévention et de lutte contre le harcèlement, Dr Léïla Eisner, maître-assistante à l’Université de Zurich et co-directrice du Panel Suisse LGBTIQ+ nous partagera des résultats issus du Panel Suisse LGBTIQ+ –une étude longitudinale suivant plus de 3'000 personnes au fil du temps. L'objectif est de sensibiliser aux expériences souvent négligées des femmes et des autres groupes minoritaires, tels que les personnes LGBTIQ+, les minorités ethniques, les personnes handicapées et les hommes, en matière de harcèlement sexuel. Elle s'appuiera sur des données empiriques et des recherches antérieures pour encourager des mesures concrètes visant à promouvoir un environnement inclusif et respectueux de la diversité. Programme 16h45 — 16h55 Accueil et introduction Marc Magnin, Responsable département RH et administration, HETSL 16h55 — 17h10 Présentation du dispositif HETSL de prévention et de lutte contre le harcèlement Anne-Laure Divoux et Noémie Pulzer, membres du Groupe respect de l’intégrité et lutte contre le harcèlement 17h10 — 17h40 Élargir la discussion sur le harcèlement sexuel pour inclure les personnes souvent oubliées Dr Léïla Eisner, Maître-assistante à l’Université de Zurich et co-directrice du Panel Suisse LGBTIQ+ 17h40 — 18h00 Questions et discussion Dès 18h Apéritif Intervenant·e·s Dr. Léïla Eisner est maître-assistante en psychologie sociale à l’Université de Zurich. Elle est la co-fondatrice et co-directrice du Panel Suisse LGBTIQ+. Ses recherches portent principalement sur les relations intergroupes et la discrimination, avec un accent sur les normes sociales et le soutien aux mouvements de changement social dans le contexte LGBTIQ+. Entrée libre, sur inscription
- Sociologue et Maitresse de Conférence associée au département de sociologie à l’Université Nice Côte d'Azur (UCA) ainsi que co-responsable de l’Observatoire des migrations dans les AM, Pinar Selek présentera son livre Le chaudron militaire Turc - Un exemple de production de la violence masculine.
- Hast auch Du schon mehrfach die Erfahrung gemacht, dass der Austausch in einem Seminar, bei einer Konferenz oder einem Arbeitstreffen nicht gelungen ist? Hattest du den Eindruck, dass der Raum nicht von allen gleichermassen genutzt und bespielt werden konnte? Und hast Du Dich gefragt, was die Gründe dafür waren und wie sich das ändern liesse? Dann ist dieser Workshop für Dich: Ausgehend von einem Input zur vergeschlechtlichten Wissenschaftskultur und ihren impliziten und expliziten Ausschlussmechanismen wollen wir gemeinsam Probleme der vorherrschenden Diskussionskultur bei Historiker:innen in unseren verschiedenen Berufsfeldern identifizieren und diskutieren. Wer fühlt sich bei formellen und informellen Diskussionen in geschichtswissenschaftlichen Berufskontexten wohl? Wer kann sich Gehör verschaffen und wer nicht? Was bereitet Unbehagen? Und wie lässt sich ein solches Unbehagen artikulieren? Wie können wir mit Machtverhältnissen umgehen, ohne die bestehenden Ausschlussmechanismen immer wieder zu wiederholen? Auf der Grundlage konkreter Erfahrungen wollen wir uns über Verbesserungsmöglichkeiten, Strategien und best practices austauschen. Der Workshop richtet sich an Historikerinnen* aller Hintergründe und Bildungs- wie Karrierestufen (*Frauen, nichtbinäre und genderqueere Personen, die aufgrund ihres Geschlechtes strukturelle Benachteiligungen erleben). Alle können sich in der Sprache ihrer Wahl ausdrücken (Deutsch, Englisch oder Französisch), sollten aber Deutsch passiv verstehen. Leitung: Andrea Zimmermann (IZFG, Universität Bern) Max. 24 Teilnehmerinnen Kontaktperson: Zoé Kergomard, zoe.kergomard@hist.uzh.ch Preis: kostenlos für Mitglieder, 5 CHF für Nicht-Mitglieder
- Wissen am Mittag: Diversity - Chancengerecht die neue Arbeitswelt gestalten Auftaktveranstaltung: Kulturelle Vielfalt und interkulturelle Kompetenz Die Online-Veranstaltungsreihe «Wissen am Mittag: Diversity – Chancengerecht die neue Arbeitswelt gestalten» wird vom Institut für Gender & Diversity angeboten. Fachpersonen und Organisationen sprechen zu Diversity-Aspekten und wie diese die Arbeitswelt beeinflussen. In der Auftaktveranstaltung zum zweiten Jahr der Reihe werden gleich drei Fachpersonen einen Input für das interessierte Publikum geben. Prof. Dr. Alexandra Cloots, Leiterin des Instituts für Gender und Diversity der OST startet mit einer kurzen Einführung zum Thema Diversity und der neuen Arbeitswelt. Anschliessend steht das Thema «Kulturelle Vielfalt und Interkulturelle Kompetenz» im Fokus. Prof. Dr. Stefan Kammhuber, Leiter des Instituts für Kommunikation und interkulturelle Kompetenz der OST, gibt eine fachliche Einführung zum Thema interkulturelle Kompetenz. Wie es sich im Arbeitsalltag gestaltet kulturelle Vielfalt zu leben berichtet Anne Riewoldt von House of Momos. Referierende: Prof. Dr. Alexandra Cloots | OST - Institutsleiterin Gender und Diversity Prof. Dr. Stefan Kammhuber | OST – Institutsleiter für Kommunikation und interkulturelle Kompetenz Anne Riewoldt | House of Momos Sprache: Deutsch Die Veranstaltungsreihe findet online über Teams statt. Der Link zur Veranstaltung wird Ihnen kurz vor dem Termin per Mail zugeschickt. Die Teilnahmegebühr für diese Veranstaltung beträgt CHF 25.- / Ermässigt CHF 20.-
- Évènement de clôture du programme d’enseignement et d’interventions RESET ! (2021-2024) : Reprogrammer les récits dominants sur les technologies, contribuer à un avenir numérique diversifié et égalitaire, dirigé par Prof. Delphine Gardey, historienne et sociologue, Institut des études genre. Programme Première partie WHO IS THE COMPUTER? WHOSE TECHNOLOGY? COMPUTING WITH? COMPUTING WITHOUT? Introduction Prof. Delphine Gardey, Institut des études genre Table ronde Retours d’expériences sur le programme RESET ! avec Natacha Rault, présidente de l’association Les sans pagEs Delphine N’Diaye, étudiante-contributrice et encadrante d’ateliers Wikipédia Lou-Anne Maridor, étudiante-contributrice Jessica Pidoux, sociologue spécialiste en Humanités Digitales, Institut de Sociologie, Université de Neuchâtel Modération : Morgane Rudaz, assistante-doctorante, Institut des études genre Deuxième partie WORLD FEELING COMPUTING? QUEERING IA? QUEERING DAMAGE? Guest speake Prof. Helen V. Pritchard, Critical Media Lab, Basel Academy of Art and Design, FHNW University of Applied Arts and Sciences Northwestern Switzerland Dès 19h30 Apéritif dînatoire, échanges et déambulations dans l’exposition RESET ! (2021-2024)
- In this workshop on methods, we would like to give a brief overview of the term Reproductive Justice (RJ), how it emerged, what it means and look at it especially through the lens of queer and trans reproduction. We will put this theoretical concept into practice by focusing on different time points within reproduction: conception and birth. We focus mainly on two methodological approaches to do research with RJ: (bio)ethical and sociological methods. When dealing with queer and trans reproduction, assisted reproductive technologies quickly come into play. From an ethical perspective, questions can be asked whether all technologies available should be used. Using case studies, we will try to touch borders of our own moral understanding when it comes to reproduction. The second focus of the workshop will be the topic of birth justice and how we could enable all to give birth under good circumstances and with all needs covered. Currently, within the RJ movement, birth justice takes center stage as more and more birthers complain about how they were treated. We will work on some interview excerpts and analyze them together what practices and experiences mean in the context of care and violence and how we could embed them theoretically. We welcome further case studies, interviews, and other (empirical) data by the participants for discussion and analyzation. The workshop will be held by Dr. Doris Leibetseder (Post-doc Assistant University of Basel, Center for Gender Studies) Elif Gül (Doctoral Student in Gender Studies, University of Vienna and University of Graz) and Caroline Hammer (Doctoral Student in Health Care Ethics, University of Graz). They are part of the Elisabeth-List fellowship program at the University of Graz on “Reproductive Justice and Queer and Trans Reproduction in Europe”. Fellowship Geschlechterforschung Uni Graz Register by March 15th: ggsb-genderstudies@unibas.ch
- Conférence d'Alice Olivier, Université de Lille Comment des hommes choisissent-ils de s’orienter vers des filières du supérieur dites « féminines » ? Quelles socialisations et quelles normes de genre se déploient une fois en formation ? Cette présentation, fondée sur un livre paru en 2023 à La Documentation française, proposera une plongée dans ces trajectoires étudiantes atypiques à partir d’une enquête sociologique multiméthode (entretiens, observations, statistiques, analyses documentaires) menée en études de sage-femme et d’assistance de service social. Faisant dialoguer la sociologie de l’éducation, du genre et de la socialisation, elle mettra en évidence le poids des contextes (institutionnels, relationnels et économiques) dans l’orientation de ces hommes, la façon dont ils sont socialisés à « jongler » avec des pratiques genrées plurielles et les inégalités de genre qui sont (re)produites pendant les études. Elle montrera que dans l’ensemble, les rares hommes se distinguent des nombreuses femmes : ils sont très visibles dans les promotions, entretiennent leurs différences et peuvent conforter leurs privilèges genrés. Mais elle mettra aussi en évidence le fait que cette distinction doit s’opérer avec nuances. Dans un contexte marqué par une forte norme d’égalité des sexes, on attend des hommes d’ajuster leurs pratiques selon les situations. La maîtrise de cette souplesse de genre procure de nombreux bénéfices, mais dont tous ne savent pas autant tirer profit. La présentation éclairera ainsi les fonctionnements de l’ordre du genre : la hiérarchie entre les sexes, mais aussi celle qui ordonne les hommes entre eux dans un contexte de valorisation de la mixité et de l’égalité. Alice Olivier est maîtresse de conférences en sociologie à l'Université de Lille, au sein du Clersé et de l’INSPÉ de l’Académie de Lille – Hauts-de-France. Elle est également chercheuse associée au Cris (Sciences Po). Ses recherches s’intéressent aux questions d’éducation, de socialisation et de genre, dans l'enseignement secondaire et dans l’enseignement supérieur.
- Wir möchten Sie auf den Anlass Rassismus im Bildungsbereich: Erkenntnisse, Perspektiven, Interventionen aufmerksam machen, der am 30. April 2024 von 18-20 Uhr mit anschliessendem Apéro an der Pädagogischen Hochschule FHNW am Campus Muttenz stattfinden wird. Dieser wird im Rahmen der Gesprächsreihe Diversität.Bildung.Profession durchgeführt. Mit Tilo Bur, Simon Affolter, Selina Waltisperg und Gina Pelosi. Moderation: Anja Nunyola Glover Im Gespräch Tilo Bur Co-Autor*in von No to Racism, Lehrperson und Mitbegründer*in von Diversum Simon Affolter Co-Autor der Studie Rassismus und Repräsentation gesellschaftlicher Diversität in Lehrmitteln (PDF), Wissenschaftlicher Mitarbeiter der PH FHNW Selina Waltisperg Studentin an der PH FHNW und Lehrperson Sekundarstufe I Gina Pelosi Studentin an der PH FHNW und Lehrperson Sekundarstufe I Moderiert von: Anja Nunyola Glover Moderatorin, Soziologin und Rassismus-Expertin Inhalt «Wir müssen als Gesellschaft lernen, über Rassismus zu sprechen. Nur so können wir eine Sensibilität entwickeln, um Rassismus zu erkennen und nicht weiter zu reproduzieren», so heisst es im Buch No to Racism. Auf dem Podium sprechen Tilo Bur, Simon Affolter, Selina Waltisperg, Gina Pelosi und Anja Nunyola Glover (Moderatorin) gemeinsam über die Wirkungsweisen und Folgen von Rassismus in Schulen und Bildungseinrichtungen. Im Zentrum des Abends stehen aktuelle Forschungsansätze, Bildungsprojekte und die Frage nach Möglichkeiten und Zukunftsperspektiven einer rassismuskritischen Bildung. Auf dem Podium Simon Affolter ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Zentrum für Demokratie Aarau in der Abteilung für Politische Bildung und Geschichtsdidaktik der PH FHNW. Er studierte Sozialanthropologie und Soziolinguistik an der Universität Bern und promovierte ebenda zur Verschränkung von Grenz- und Arbeitsregime im Schweizer Gemüsebau. Er forscht zu migrationspädagogischen Fragen im Bereich der Politischen Bildung, zu Artikulationen von Rassismus in der Institution Schule und im Unterricht sowie zu globalgeschichtlichen Perspektiven im Geschichtsunterricht. Moderatorin Anja Nunyola Glover ist Soziologin, Autorin, Podcasterin, Speakerin, Moderatorin, Social Entrepreneurin, Visionärin, Aktivistin, Journalistin, Yogainstruktorin und einiges mehr. Ihr Ziel ist es, Menschen zu inspirieren, gesellschaftliche Phänomene zu thematisieren und neue Narrative zu schaffen. Als Rassismus-Expertin begleitet sie Unternehmen, Schulen, Organisationen und Privatpersonen auf ihrem Weg Richtung Antirassismus.
- Kwaku Adomako, université de Lausanne Shifting norms while saving faces: Ghanian political elites and double-discourses on LGBT* rights and repression in (inter)national arenas In 2021, numerous watershed moments amplified a growing sense of anti-LGBT* sentiment in Ghana. The NGO LGBT+ Rights Ghana’s Office was forcibly shut down by police; 21 lesbian bisexual queer and intersex women and trans advocates were arrested during a workshop on human rights; and Parliament introduced a bill that punishes LGBT*-related identities, cultural productions, and solidarities. The bill was written mainly by the opposition party of the present government. Some consequently suggest ulterior motives behind its introduction. In theory, its assent into law would cast the present administration in a negative light in the eyes of wealthy pro-LGBT* governments and institutions that provide significant aid to Ghana. Its rejection, however, would make the government appear compromised in the eyes of Ghanaian voters and weaken the party’s prospects in the upcoming election. The opposition may therefore be playing on the vulnerabilities of what Kóczé & Rövid would refer to as ‘double discourse’ (2017) where political elites mobilize different ‘faces’ or discourses in different political arenas. As the author's field research demonstrates, political elites may appear lukewarm or pro-LGBT at the UN Human Rights Council in Geneva, while propagating anti-LGBT animus at home. Kwaku Adomako has investigated the political economy of decorum in Ghana and asks what rational calculations and tacit conventions render some utterances unspeakable in one setting, and obligatory in others. He further explores the material consequences of this calculus. About the speaker Kwaku Adomako is completing his PhD at the Université of Lausanne under the co-supervision of Prof. Sébastien Chauvin at the Centre en études genre and Dr. Claire Somerville of the Gender Centre at the Geneva Graduate Institute. His work focuses on the internationalization of debates surrounding sexual and gender diversity, and how Ghanaian pro and anti-LGBT* interest groups compete to produce, influence and even transform local meanings attached to LGBT* social categories.
- L'ADF-Vaud a le grand plaisir de vous inviter à son prochain Eglantine Café qui aura pour thème Le coût de la virilité en Suisse, avec Léane Vota, Présidente de l'Association Rethinking Economics Lausanne et étudiante en deuxième année de Master en Économie Politique à l'Université de Lausanne. Le coût estimé des comportements asociaux est d'environ 10 milliards de francs par an pour la Suisse<. Léane Vota nous présentera le rapport portant sur l'adaptation pour la Suisse du livre Le coût de la virilité de l'historienne française Lucile Peytavin. Entrée : Frs 5.- Petite restauration en vente sur place Buffet ouvert une demi-heure avant Contact : maggagnebin@hotmail.com
- Research Network Affects, Feelings & Emotions Over the last decade, the Research Network Affects, Feelings & Emotions has been a central hub for research at the intersection of affect theory, gender, and diversity studies. The network aims to bring together existing and prospective research by scholars from various disciplines in Switzerland and beyond (e.g., Anthropology, Art Science, Film Studies, Gender Studies, Geography, Literature Studies, Sociology). The field of interest is both theoretically and methodologically widespread, and an interdisciplinary exchange among the network members is fostered and encouraged. The research network also supports early-career researchers engaging with affects and emotions. In 2024, a new format of annual research talks will be established. Join us for a workshop exploring contemporary debates in affect theory and gender on the 3rd of May at the University of Bern (10 am – 4 pm). (Participation without original contribution also possible; see below). Workshop goals: Strengthening the interdisciplinary exchange among scholars with an interest in affect theory. Sharing insight into current research findings of humanities and social sciences scholars who see affects, feelings, and/or emotions as crucial for analysing current social and societal processes. Giving feedback on research-in-progress and gaining new insights on methodological and epistemological questions. We invite a broad range of contributions, for example: Share insights into your research and receive feedback, including research in progress and challenges within. Explore methodological or epistemological questions about affect, feelings, and emotions. Lead a critical discussion on a shared reading of a stimulating article in affect theory. Show a film clip, a piece of text, or an artwork and discuss it with the participants. ... Contributions with formats beyond those listed are also encouraged. Feel free to think outside the box! The working language will be English. Please let us know if you would prefer to share material in German or French so that we can plan accordingly. After a short introduction, time will be allocated for participants to get to know each other. The format of the following sessions will be tailored to the participants’ contributions (for example, a world café, a panel discussion with presentation, or a discussion of shared readings, etc.). Kindly register by March 31, 2024, via email to isabelle.albisser@unisg.ch. Please include details of your form of participation, your proposed contribution (form, required time, etc.), and whether you require travel reimbursement.
- Depuis une quinzaine d’années, se sont développées de nombreuses théorisations des conditions des personnes trans utilisant un cadre théorique matérialiste et féministe. Ce cadre emploie, soit exclusivement soit en les combinant, des outils issus de trois des principaux courants féministes qui se sont revendiqués de la tradition matérialiste inaugurée par Marx : le féminisme matérialiste, le lesbianisme radical qui en est en partie issu, et le féminisme marxiste. Cette intervention présentera ces différentes innovations théoriques dans les études féministes de la transitude, leurs implications politiques, et discutera des capacités respectives de ces trois courants à conceptualiser la transitude. Pauline Clochec est agrégée de philosophie, docteure de l’École normale supérieure de Lyon, maîtresse de conférences en philosophie morale et politique à l’Université de Picardie, et chercheuse au CURAPP-ESS. Spécialisée en philosophie allemande et en théorie féministe, elle a notamment publié des traductions et commentaires de Kant, Marx et Engels, codirigé les ouvrages collectifs Matérialismes trans et Théoriser en féministe, ainsi que récemment publié Après l’identité. Transitude et féminisme.
- Eine gemeinsame Studie von F.Ius und einer Gruppe von Studierenden und Doktorierenden der Rechtswissenschaftlichen Fakultät hat gezeigt, dass die Prüfungssachverhalte mitunter stereotype Geschlechterrollen reproduzieren. Das Netzwerktreffen soll den kritischen Dialog über die Förderung von Inklusion in der universitären Lehre ermöglichen. Dabei wollen wir auch die Herausforderungen beleuchten, mit denen andere Fakultäten in diesem Bereich konfrontiert sind. Schliesslich möchten wir Lösungsansätze zur inklusiveren Gestaltung der Lehre diskutieren und uns darüber austauschen, welche bewährten Methoden dazu möglicherweise bereits an einzelnen Fakultäten existieren und inwiefern sich diese verallgemeinern lassen. Programm 16:00 Uhr Begrüssung Prof. Dr. Thomas Gächter, Dekan Rechtswissenschaftliche Fakultät UZH 16:10 Uhr Referat «Inklusive Lehre an der Rechtswissenschaftlichen Fakultät der Universität Zürich» Rachel Gerny, Co-Präsidentin von F.Ius, Studentin und Hilfsassistentin an der Rechtswissenschaftlichen Fakultät UZH und Subira von Euw, Co-Präsidentin von F.Ius, Doktorandin und Assistentin an der Rechtswissenschaftlichen Fakultät UZH 16:40 Uhr Fragen und Diskussion mit dem Publiku Moderation: Dr. Karin Gilland Lutz, Stv. Abteilungsleiterin Gleichstellung und Diversität UZH 17:15 Uhr Apero im Lichthof Anmeldung Bitte melden Sie sich mit dem Formular für den Anlass an (Link unten)
- Izabel Barros (Doktorandin an der Universität Lausanne) Bettina Stehli (Doktorandin am IZFG) Moderation: Patricia Purtschert (IZFG) Aula: Hörsaal 210
- Der Verein queerAlternBern, die Stadt Bern und die Universität Bern laden zum IDAHOBIT 2024 ins Berner Rathaus ein. Der Abend widmet sich dem Thema «queere ältere Menschen und Pionier*innen» Eckpunkte Programm: 18.00 Uhr Begrüssung 18.15 Uhr Referent*innen: Corinne Rufli und Daniel Frey 19.20 Uhr Grussworte Stadtpräsident und Vertreter*in Universität Bern 19.40 Uhr Apéro und Besichtigung Fotoausstellung RCN 2024 20.15 Uhr Erzählrunden mit queeren älteren Zeitzeug*innen 21.15 Uhr Schluss Corinne Rufli ist Historikerin und Autorin des Buchs «Seit dieser Nacht war ich wie verzaubert» mit Porträts zu frauenliebenden Frauen über siebzig. Sie forscht als Doktorandin an der Universität Bern zur Lesbengeschichte der Schweiz und engagiert sich bei l-wiki.ch und im Sappho-Verein. Daniel Frey ist Berner Queeraktivist, Co-Präsident des Vereins queerAlternBern und Autor der Chronik «50 Jahre bewegt». Er war langjährig engagiert für den Verein hab queer bern und bekannt als Moderator der Sendung «Gayradio» auf Radio RaBe. Die Teilnahme an der Veranstaltung ist kostenlos. Eine Anmeldung bis am 8. Mai ist erforderlich (siehe Link runter) Ab 16.30 Uhr kann in der Ratshalle die diesjährige Fotoausstellung des Rainbow Cities Network zum Thema «queere ältere Menschen und Pionier*innen» besichtigt werden. Für die Besichtigung der Ausstellung ist keine Anmeldung erforderlich.
- Commentators / moderators: Rémy Amouroux (Université de Lausanne), Ana Antić (University of Copenhagen) Wednesday 22 May 2024 09.15-9.30 Welcome and Introduction Panel I: Conjecturing Spaces (room C1) 09.30–11.00 Nancy Rose Hunt (University of Florida): Psy Talk and the Social Sciences in Two Congolese Spaces, 1940s-1970s. Carolyn Biltoft (Geneva Graduate Institute): Systemic Deconstructions and Reconstructions: Psychiatry, Postmodernism, and Global Holism after Decolonization. 11.00–11.15 Coffee Break 11.15–12.45 Allison Sanders (Institut des mondes africains): Grey Areas: Researchers between France and Africa at Decolonization. Nana Osei Quarshie (Yale University): Political Lunacy and the Making of Independent Ghana. 12.45-14.15 Lunch Panel II: Redefining Social Categories (room C1) 14.15–15.45 Zine Magubane (Boston College): W.E.B DuBois and Pan-Africanism: The Impact of Decolonization on His Sociological Imagination. Erik Linstrum (University of Virginia): Follow the Leader, Not the Elite: Authority and the Human Sciences in the Age of Decolonization. 15.45–16.15 Coffee Break 16.15-17.45 Ishita Pande (Queen’s University, Kingston): De/Colonizing Sexology: Childhood, the Sciences of Homosexuality, and the Imagination of Hindu India. Anne Schult (Washington University in St Louis): European Refugees at the End of Empire. 18.15-19.30 Keynote lecture (Auditorium A2) Helen Tilley (Northwestern University): "Thinking with Blind Men and Elephants: A Dialogue on Personhood, Empires, and Unknowable Things" Thursday, 23 May 2024 Panel III: Sciences as Shifting Fields (room C1) 9.30–11.00 Damiano Matasci (Université de Genève): A Shared Knowledge? Human Sciences and Inter-imperial Cooperation in Late Colonial Africa. Ian Merkel (University of Groningen): The Human Sciences at the Semi periphery: National Autonomy, North Atlantic Collaborations, and Budding Global South Visions in Postwar Latin America. 11.00-11.15 Coffee Break 11.15-12.45 Joshua Klein (Geneva Graduate Institute): From the Field to the Self: French Anthropology, Social Psychiatry and the Ambiguous Study of Acculturation in the Age of Decolonization, 1950–1980. Sebastián Gil-Riaño (University of Pennsylvania): From “Cultural Change” to “Deculturation”: Making and Molding Cold War Violence in Paraguay during the 1970s. 12.45–14.15 Lunch Panel IV: Registering Subjectivity (room C1) 14.15-15.45 Pokuaa Oduro-Bonsrah (Geneva Graduate Institute): Peering into Intimate Spaces: Psy Scientists and their Observations of Child Rearing Practices in Uganda (1940-1970s) Leighan Renaud (University of Bristol): Re-Mapping Family Trees in Contemporary Caribbean Literature 15.45-16.15 Coffee Break 16.15–17.45 Richard Phillips (University of Sheffield): Adventure After Empire: Decolonizing Popular Geographies Rosa Eidelpes (Universität Wien): Ethnoboom, the Project of an “Alternative Ethnology” and Self-Alienation, or: Decolonizing the European Subject Friday 24 May 2024 Panel V: Universality, Particularity (room C1) 09.30-11.00 Omnia El Shakry (Yale University): Freud in Translation: Three Essays, a Survey, and a Group Sloan Mahone (University of Oxford): From Abeokuta to the World: African Psychiatry and the Struggle for Universality in the Period of Decolonization 11.00-11.15 Coffee Break 11.15-12.00 Mischa Suter (Geneva Graduate Institute): Psychoanalysis, Psychosis and Racism between West Africa and Western Europe in the 1960s 12.00–12.30 Concluding Discussion 12.30: End of Conference – Snacks/Lunch This event is organised by the Gender Centre as part of the research project funded by the Swiss National Science Foundation on Decolonising the Psyche: The Politics of Ethnopsychology, 1930–1980.
- Interessierst du dich für eine Position als Dozent*in an einer FH und möchtest mehr über den Bewerbungsprozess an der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW erfahren? In unserem Workshop Bewerben an der FHNW erfährst du, die Do's and Dont's einer Bewerbung als Dozent*in. Wir zeigen dir, wie unser Bewerbungsprozess abläuft und worauf es dabei ankommt. Die Teilnahme ist kostenfrei.
- What does it mean for female founders to build start-ups and spin-offs as opposed to their male peers? Do conscious and unconscious bias play a role? A female founder sharing her story after a decade in entrepreneurship. Program 4.00 pm Welcome Dr. Christiane Löwe, Head Gender Equality and Diversity Office, UZH Dr. Raphaela Hettlage, Team Leader ETH Diversity, ETHZ 4:10 pm FemSpin Project Prof. Rolf Meyser, Project Lead FemSpin 4:20 pm Navigating Unseen Roads: Exploring the Impact of Bias on Academic Women’s Career Trajectories Andreia R. Fernandes, Founder SEABRAND International GmbH & Lead Entrepreneurship Training, UZH 5.05 pm Q&A Session 5.30 pm Apéro riche Registration Please register using the link below
- Le Réseau suisse des historiennes réunit, depuis 2019, les femmes* actives dans les différences professions historiques depuis 2019. À maintes reprises dans notre travail, nous avons remarqué que les historiennes* souhaitaient davantage d’espaces pour discuter et réfléchir ensemble à l’état des sciences historiques en Suisse ainsi que sur leurs pratiques professionnelles dans des perspectives féministes et intersectionnelles. Inspiré par les « Congrès suisses des historiennes », qui ont été l’un des moyens les plus efficaces pour rassembler les historien*nes féministes, dans les années 1980 et jusqu’aux années 2000, et qui ont donné un élan décisif à la recherche sur l’histoire des femmes et du genre, le Réseau des historiennes organise une Unconference en partenariat avec la Fondation Gosteli et infoclio.ch les 7 et 8 juin 2024 au PROGR à Berne. Avec ce format, notre objectif est de réunir les historien*nes pour partager nos expériences personnelles et mettre en commun nos problématiques. L’Unconference des historien*nes n’est pas juste un forum pour discuter de nos recherches, nous voulons également discuter de et réfléchir à nos pratiques professionnelles, à nos modes de connaissance, ainsi qu’aux défis structurels que nous rencontrons : comment pouvons-nous questionner les biais habituels de nos perspectives et trouver de nouvelles manières de faire de la recherche, d’écrire et de communiquer l’histoire ? Comment pouvons-nous dépasser les structures conditionnant les parcours de formation et de carrière ainsi que notre quotidien professionnel ? Quelles tendances y a t’il dans la recherche actuelle et quels domaines restent encore trop négligés ? L’Unconference est une manifestation ouverte et participative. Tout*es les participant*es peuvent proposer des thèmes et des questions à la discussion à l’avance ou sur place – nous déciderons ensemble de ce que nous voulons discuter dans les sessions parallèles. A côté de celles-ci, l’Unconference proposera deux sessions plénières. Un programme culturel offrira en outre des espaces informels de rencontre et d’échange. L’Unconference rassemble des historien*nes de toutes les régions linguistiques et vise à dépasser les frontières linguistiques. Nous tenons compte des compétences des participant*es et proposerons une traduction à la demande. L’Unconference des historien*nes est inclusive. Nous invitons les étudiant*es, les chercheur*es, les enseignant*es en histoire, les acteur*rices des institutions culturelles et de mémoire, les indépendant*es et tout*es les autres historien*nes à nous rejoindre pour faire part de leurs problématiques, de discuter des débats actuels et d’élaborer de nouvelles idées et solutions ! Pour des raisons d’organisation le nombre des participant*es est limité à 80 personnes. Merci de t’inscrire jusqu’au 19 mai 2024 par le biais du formulaire d’inscription.
- Who is the course for? Bachelor and Master's students, Ph.D. candidates, researchers, as well as professionals from various backgrounds who are interested in prejudice and discrimination. Course description Prejudice and discrimination are often causes of individuals’ suffering, social inequalities, and human conflicts in contemporary societies. Prejudice and discrimination are pervasive, difficult to counteract, and persist even in unsuspected contexts and organizations. This summer school brings together experts and students from different countries to examine the origins and the consequences of prejudice. Where does prejudice come from? How do prejudice and discrimination affect people’s achievements, performances, and well-being? How can institutions reduce prejudice? How do laws prevent prejudice and protect minorities? What are the advantages of the inclusion of minority groups in the labor market? We will address questions through lectures from keynote speakers in social psychology. The social-psychological analysis will be complemented by talks from other disciplines such as economy, law, social work, gender studies etc. Teaching methods include individual readings, class discussions, group exercises, and presentations. It will focus on contemporary cases of prejudice based on various group memberships and stigmatizing attributes, such as ethnic origin, religion, gender, sexual orientation, age, social class, disability, and unemployment. This course is a unique opportunity to meet practitioners from different organizations in Geneva and to learn about implemented policies aiming at reducing discrimination and promoting diversity in the workplace. Learning outcomes Define the basic concepts and theories about stereotyping, prejudice, discrimination, and diversity from the perspectives of different disciplines (social psychology as well as the economy, law, social work, gender studies etc). Use this theoretical framework to critically analyze societal and social phenomena involving ethnic origin, religion, gender, sexual orientation, age, social class, disability, and unemployment etc. Identify policies to prevent and reduce prejudice and discrimination in different settings (the workplace, university) and assess the potential transfer of these policies to their own context Prepare and deliver a presentation about a specific form of stereotyping, prejudice, or discrimination taking into their own cultural, professional, and educational background. This Summer School is organized in collaboration with Faculty of Psychology and Educational Sciences and Equal Opportunities and Diversity Office (both University of Geneva).
- Coordinators: Martin Bak Jørgensen, Aalborg University, Denmark, martinjo@ikl.aau.dk Sarah Schilliger, University of Bern, Switzerland, sarah.schilliger@unibe.ch Helge Schwiertz, University of Hamburg, helge.schwiertz@uni-hamburg.de In the last two decades, the multiplication of crises has increased the challenges for Europe: While the nation-states dominating the European project have hardly been able to find adequate responses to the turmoil, new forms of practicing solidarity and citizenship have been growing at the local level. In this Research Stream, we therefore address contemporary local, city-based initiatives and their responses to the poly-crises. We start from the assumption that research addressing the local scale and its multi-scalar entanglements can help address the pressing challenges of our time. Focusing on scales entails that we investigate how social relations are forged between actors and authorities in different governance structures which can be in conflict with the state level and become an alternative to the ‘nationed geographies’. Taking the notion of sanctuary cities as an example, we can here see a rescaling of the border toward the urban (or local) scale, involving local authorities and non-state actors in urban space. Furthermore, we want to focus the discussion on the little-addressed challenge of developing intersectional strategies, networks beyond borders and new state/civil society-relations. We are thereby dealing with the following questions: How does political activism and organizing work at city and neighborhood level? How can different social fields be linked? How do local initiatives succeed in networking with initiatives from other localities? In how far can we observe new or transforming state/civil society-relations? We welcome abstracts that address these questions with empirical and/or theoretical studies, including a focus on social fields such as migrant rights, housing, care work, and others, and their linkages. As part of the Research Stream, we are considering organizing panels with, among others, the following key issues, although other thematic groupings are also possible: 1) "Enacting solidarity and citizenship 'from below': transversal and translocal relations" (Chair: Donatella della Porta and Mojca Panič). 2) "Urban re-articulations of state and civil society: cases of new municipalism" (Chair: Oscar García Agustín and Martin Bak Jørgensen) 3) "Care as a cross-cutting concept: practices, communities and struggles of care at urban scales" (Chair: Sarah Schilliger and Helge Schwiertz)
- Im Rahmen des vom swissuniversities geförderten Projekts «Inklusive Bildung an der Hochschule – stark3» laden wir ein zum Netzwerktreffen 2024. Das Treffen dient dazu, die Ergebnisse der vierjährigen Projektarbeit vorzustellen und in einem Podiumsgespräch mit Entscheidungsträger:innen aus Politik, Hochschulen und dem Arbeitsfeld zu diskutieren. Im Laufe der letzten vier Jahre wurden gemeinsam mit Vertreterinnen aus Hochschulen, dem Arbeitsfeld und Betroffenen, Möglichkeiten der Einbeziehung von Menschen mit kognitiver Beeinträchtigung an Hochschulen erörtert. Als Ergebnis wurden Argumente, Qualitätsaspekte und Leitfragen zur Öffnung der Hochschule für Menschen mit kognitiver Beeinträchtigung erarbeitet.
- From September 9 to 11, 2024, the 2024 Congress of the Swiss Sociological Association (SSA) will be held at the School of Social Work of the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland FHNW in Basel (FHNW Campus Muttenz). The conference ist dedicated to the topic "Vulnerable Societies: Risks and Responses" and will be held in German, French and English. In the process of submitting an entry or registering a participant, you create a user account. With this login data you can log in at any time to view your documents (such as booking confirmation, ticket, etc.), edit your personal data or your contribution. Congress organization: sgs.sozialearbeit@fhnw.ch
- A one-day event on sex and gender issues in medical education in Switzerland Project support from swissuniversities in the context of program P-7 "Diversity, inclusion and equal opportunities (equity) in the development of higher education institutions" will end in December 2024. This is the perfect opportunity to organize a joint event for three projects* dealing with the integration of sex and gender in medical education in Switzerland. The morning will focus on the results of the three projects and discuss future objectives and perspectives with key stakeholders. The afternoon will be devoted to practical pedagogical considerations and support for sex and gender teaching. A wide audience is expected: healthcare professionals, medical educators, stakeholders and decision-makers, university representatives, medical and healthcare societies, students, researchers, politicians, media, etc. The program is currently being drafted and will be announced as soon as possible. Date: September 10, 2024 Venue: University of Lucerne Schedule: 9.30 a.m.-4.30 p.m. Note that at the end of the day, the conference will be followed by the Constituent Assembly of the Swiss gender health network *The three projects are: N.16. Sex and Gender integration in the Swiss medical curriculum N.19. Gender Health and Medicine (Luzern) N.21. Sex and gender integration in the bachelor curricula of nursing, physiotherapy, and occupational therapy.
- Diversité, Inclusion et égalité des chances dans le développement des hautes écoles (2021-2024) swissuniversities et le projet P-7 « Think Tank Gender and Diversity : Forum des hautes écoles suisses » vous invitent à la conférence de clôture du programme PgB P-7 (2021-2024). La conférence se déroulera le jeudi et vendredi 7 et 8 novembre 2024 au Kornhausforum à Berne. La conférence de clôture s’ouvrira jeudi matin par swissuniversities sur les perspectives globales. La lumière sera d’abord mise sur l’importance politique et institutionnelle du programme. Le Forum du Think Tank Gender & Diversity présentera à partir de jeudi après-midi les résultats des projets du programme : Ceux-ci seront regroupés par points thématiques et discutés dans l’optique du développement des connaissances et de la mise en œuvre. Nous vous prions de bien réserver les dates dès maintenant et de communiquer l’événement auprès de votre entourage. Plus d’informations ainsi que l’invitation suivront en 2024. Nous nous réjouissons de vous accueillir ! Au nom du Comité de pilotage P-7 Barbara Fäh, présidente du Comité, Noëmi Eglin et Patricia Schmidiger, coordination du programme et Think Tank Gender & Diversity Nathalie Amstutz, Christa Binswanger, Sabine Kradolfer, coprésidence, et Fleur Weibel, secrétariat général